Notiser

Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1 Standard Måste bankkonto och kontantkassa konteras seperat? 
    Reg.datum
    maj 2011
    Liten nystartad firma med mest kontanthantering. Kan jag i min förenklade bokföring bara ha ett konto ex 1910 som täcker alla pengar som
    företaget har totalt, eller måste jag bokföra bankkontot och kontantkassan seperat?? Hur stort bokföringsbrott gör jag isåfall om jag inte gör det?

Tack på förhand
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    1910 är kontant kassa
    Om du har ett bankonto som du sätter in pengarna så blir det konto 1930.

Gör rätt från början det underlättar i längden!
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    maj 2011
    Vad jag har förstått så är baskontoplanen bara en mall, man kan i princip döpa sina konton till vad man vill. För oss hade det underlättat mycket att inte behöva ha olika konton beroende på vilket sätt kunden väljer att betala oss. Är det olagligt?
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    mar 2010
    Vilket kontonummer samt namn du använder är helt upp till dig själv, men det kan vara smart att följa någon känd kontoplan om du ev. ska låta någon annan se över din bokföring.

Att ha bank och kassa i samma konto känns inte som en särskilt smart idé. Tror knappast att det skulle klassas som god bokföringssed.

Gemensamt konto på kassa och bank skulle även skapa stora problem när du ska stämma av konton och ev. hitta fel du gjort. Varför tror du att det skulle vara enklare att ha ett gemensamt konto?
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •