Notiser

Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1 Standard Begagnathandel - Hur redovisa? 
    Hej bokförare, revisorer och småföretagare. Jag har en fundering kring hur man skall göra då man jobbar med begagnade produkter. Det finns lite olika ”signaler” om vilket sätt som är rätt. Det finns två huvudalternativ.

Alternativ 1

Om jag säljer en produkt som kostar 10 000 kr och kunden lämnar en produkt i inbyte som vi bedömer har ett värde av 5000 kr. Då betalar kunden 5000 kr samt lämnar sitt inbyte då han får den nya produkten. Jag bokför och redovisar moms för 5000 kr.

Om jag sedan säljer den inbytta produkten för 6000 kr bokför och redovisar jag moms för 6000 kr.

Om jag missbedömt värdet på inbytesprodukten och säljer den för 3000 kr bokför och redovisar jag moms för 3000 kr.

Detta alternativ gör att jag betalar moms på mina faktiska försäljningsvärden, dvs dom pengar som kommer in.

Alternativ 2

Om jag säljer en produkt som kostar 10 000 kr och kunden lämnar en produkt i inbyte som vi bedömer har ett värde av 5000 kr. Då betalar kunden 5000 kr samt lämnar sitt inbyte då han får den nya produkten. Jag bokför och redovisar moms för 10000 kr.

Om jag sedan säljer den inbytta produkten för 6000 kr bokför och redovisar jag en vinst på 1000 kr som jag betalar moms för.

Om jag säljer den inbytta produkten för 5000 kr finns ingen vinst att redovisa och heller ingen moms.

Om jag missbedömt värdet på inbytesprodukten och säljer den för 3000 kr bokför och redovisar jag ingen vinst och ingen moms.

I detta läge är då staten att gratulera som fått moms för 10 000 kr för en försäljning som totalt gett mig 8000 kr.

Hur gör man, vilket av dessa alternativ är rätt, eller går det att göra på båda sätt, eller finns det fler alternativ?

Vänligen

Stefan
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    sep 2009
    Det du skriver om kallas för vinstmarginalbeskattning och gäller för vissa varuslag bland annat de flesta begagnade varor. Jag skriver de flesta för jag är inte riktigt säker om det finns några undantag. Det går till så att du
    1. Köper en begagagnad vara för t ex 3000 kronor
    2. Du säljer varan för 5000 kronor
    3. Vinsten blir då 2000 kronor. Då är vinstmarginalen 2000 kronor och du ska betala moms för de 2000 kronorna alltså 400 kronor.

Det finns 2 olika sätt med vinstmarginalbeskattning. Det ena är när man vet vad man har köpt varje enstaka sak för...då kan man göra som jag skrev ovan men om man t ex köper hela hem (dödsbo) för en fast summa då vet man inte vad varje sak är värd och då räknar man annorlunda på inköpspriset.

Eftersom det är ganska snåriga regler så bör du läsa på ordentligt...så att det inte blir fel det kan kosta i skattetillägg.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •