Notiser

Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1 Standard Slippa svensks moms när jag säljer till mig själv? 
    Reg.datum
    feb 2004
    Hur går det till om jag vill så att säga köpa en vara av mig själv. Gör jag ett helt vanligt försäljningskvitto och bokför det precis som vanligt?

Anledningen att jag frågar är ju för att det skiljer en hel del i moms mellan Sverige och länderna jag köper in varor ifrån.

Vill jag ta ut en vara ifrån lagret för privat bruk så blir det ju dyrare om jag måste lägga på den svenska momsen istället för att betala moms i inköpslandet. Finns det något sätt att komma runt detta eller måste jag helt enkelt beställa varorna privat ifrån utlandet trots att jag redan har de hemma i lager?

Spelar det någon roll i sammanhanget om jag vid inköp av varorna inte betalar någon moms genom att uppge vårt momsnummer eller om jag betalar momsen direkt inköpslandet?

Antar att jag skulle kunna plocka en vara direkt utan att bokföra det för att sedan fylla på i lagret igen vid ett privat inköp men jag är nyfiken på om det finns något korrekt sätt att göra det på där man samtidigt inte straffas med den högre svenska momsen?
    Senast redigerad av Andreas den 2009-04-06 klockan 12:19.
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    nov 2006
    Det är endast företag med giltigt VAT som "slipper" betala moms på varuinköp inom EU.
    Även ett företag måste lägga på 25% moms på dessa inköp, men får dra av detta direkt och därför kallas denna moms för fiktiv moms.

Som privatperson betalar du alltid 25% moms som vanligt om du handlar från andra länder inom EU.
    Vilken bra dag vi har!
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Håller med Taras i stora drag...
    Men tror nog att det kan finnas andra möjligheter att företaget belastas med (kanske hela) kostnaden för produkten.
    Säljer du en produkt som du som säljare måste ha stor kunskap om (mjukvara, golfklubba, utbildningsmaterial, nameit) tror jag nog att det kan finnas skäl till att företaget bär kostnaden.
    En intressant tråd, kan du ge mer information om vad det är för produkt kan det bli en intressant diskussion.
    Moms är ju en konsumtionsskatt vilket innebär att den som konsumerar den (betyder inte använder) ska betala momsen för den.
    Är det som du skriver för "privat bruk", alltså du som ska konsumera varan, är det oxå du som betalar momsen.

//Peo
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    feb 2004
    Vet inte om det jag menade gick fram riktigt.

Det jag hänger upp mig på är att det skiljer så pass mycket i moms mellan olika EU-länder.

Ponera att jag har varor i lager som är inköpta i ett land med låg momssats, t.ex. England med 15%.

Om jag en dag behöver en sådan produkt för eget bruk och plockar den ifrån mitt lager så får jag betala 25% moms. Om jag istället ringer upp leverantören och gör en privat beställning ifrån England så betalar jag 15% engelsk moms.

Förstår att det kanske inte är så mycket att göra, bara att gilla läget.
    Jag får väl helt enkelt plocka de varor jag behöver ifrån lagret och sedan fylla på med ett privat inköp så att lagersaldot stämmer igen.

Annars är det väl bra med framförhållning men då jag säljer reservdelar så är det inte alltid så lätt.
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av Taras Visa inlägg
    Som privatperson betalar du alltid 25% moms som vanligt om du handlar från andra länder inom EU.
    Det där stämmer bara om det utländska företaget säljer för mer än 320000kr per år till Sverige, då måste de momsregistrera sig här och ta ut svensk moms.
    Senast redigerad av Andreas den 2009-04-07 klockan 14:09.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •