Notiser

Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1 Standard Köpa loss kamera från mitt egna företag, hur gå tillväga? 
    Reg.datum
    jun 2008
    Det är såhär:

Köpte en kamera via företaget nu i slutet på juli. (behövde den för att fota produkterna och hade tänkt fixa med en foto-tjänst också).

Nu är produkterna fotade och jag har insett att foto-tjänsten jag tänkte mig inte kommer vara hållbar alls.

Skulle nu vilja köpa loss kameran från mitt företag så den är min privata istället, men hur går man tillväga?

Det går ju inte att bara ta som eget uttag, men måste jag betala mer för kameran än vad företaget gjorde? (om jag räknar med momsen företaget betalade)

Någon som vet hur jag ska göra för att få det rätt?
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    jul 2006
    Menar du att det inte finns någon risk/chans alls att du behöver kameran till att fota nya produkter framöver? Jag tycker att du ska behålla kameran i företaget, fast det var ju förstås inte svar på din fråga.
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    nov 2007
    Det låter krångligt att köpa loss företagets kamera.
    Det skapar bara en massa jobbiga frågor vad kameran är värd etc.
    Skattemyndigheten har nog viktigare saker att göra än att kontrollera ifall du råkar ändvända företagets kamera privat
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    dec 2007
    Jag håller nog med om att du swka behålla kameran i företaget. Är den av lite dyrare modell > 3 000 Kr + moms så sak den upp på en avskrivningsplan för inventarier. Momsen är ju avdragsgill. Vill du ändå ha kameran privat så måste man nog veta vilken företagsform du driver verksamheten i. Enskild firma ? Då kan du återföra den momsen, d v s inte dra av den i din momsdeklaration och sedan bokföra köpet som ett eget uttag.
    Aktiebolag ? Beroende på mellanhavande mellan dig som ägare och bolaget. Har du lånat in medel i bolaget kan du ta ut kameran som för en enskild firma och minska din fordran på bolaget. Obs ! Se till att det inte är du som är skyldig bolaget pengar m h t regler om sk "förbjudna lån". Alternativt nettolön d v s lön efter skatteavdrag (krångligare). Värdet på kameran skall vara "Marknadsvärde", men eftersom det är så kort tid efter anskaffandet kan du säkert använda inköpspriset inklusive moms.

P
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    okt 2008
    Hej.

Lite sent men det kanske finns andra som undrar.

Enklast att köpa in något privat till företaget eller ta ut något från företaget till privat är att t.ex. kolla på blocket vad de tar för en liknande produkt, skriva ut den sidan och använda som verifikat.
    Har fått ok från skatteverket angående detta.
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    dec 2008
    Sluta krångla till det!

Dessa två kriterier ska vara uppfylda för att det ska betraktas som avskrivningsbara anläggningstillgångar: inventarien ska kosta minst 10 000 kr netto + att det ska hålla i minst 5 år annars kosnadsförs det direkt.

Ska man köpa saker av sitt eget företag ska det värderas av fackman, i detta fall av en kamerabutik som skriver ett värderingsintyg. Egna godtyckliga värderingar är aldrig bra då det är svårt att hävda opartiskhet.

Förstår inte varför du måste äga kameran privat, finns inget som hindrar att du tar privata bilder med företagets kamera.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •