Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12
  1. #1 Arrow Organisering av bokföring 
    Reg.datum
    jun 2008
    Har fått ordning på hur jag ska bokföra saker och ting, men är nu lite fundersam på hur man ska organisera allt.

Hur har ni gjort gällande organiseringen av bokföringen?
    Hur många pärmar har ni?

Har även läst att man kan ha olika nummerserier för olika typer va fakturor, men det är väl lite överkurs?

Ska bokföra enligt faktureringsmetoden och behöver verkligen hjälp nu med hur jag ska organisera bokföringen på enklast möjligast vis.

Funderar på att ha 3 pärmar, Obetalda leverantörsfakturor, Obetalda kundfakturor och Verifikationer. Tror ni det räcker?

Har ett bokföringsprogram som kommer ge varje sak ett verifikationsnr, så då blir det ju lätt att hålla ordning på alla papper med endast dessa 3 pärmar. Eller tänker jag fel nu?

Tacksam för alla svar.
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    lättast är om du tar kontakt med din revisor och frågar hur dom vill ha det så det blir enkelt för dom när dom ska göra bokslut
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Hej Silverscream.

Jag gör som så att jag har en pärm med alla affärshändelser sorterade under 31 flikar, alltså en för varje dag.
    (Glöm inte att markera inkomna fakturor med ankomstdag.)

När jag sen bokfört en händelse (gör det en gång i veckan ung.), sätter jag den antingen i en pärm där alla "färdiga" verifikationer finns, tex. ett kvitto på varuinköp.
    Eller så hamnar en skickad/mottagen faktura under flik "obetalda fakturor" eller "skickade fakturor".
    De verifikationer som finns i denna pärm med färdiga verifikationer behöver jag inte mer såvida inte det är ngt oklart i min bokföring.

När en inkommen faktura är betald bokför jag dem som betald och även denna hamnar i verifikationspärmen.

Lättast för dej är att du tänker igenom verifikationens gång genom bokföring, bevakning, betalning och hittar på ett sätt som passar dej.

Att ha 3 pärmar räcker, men du behöver fler flikar.

Tonyj: Det är ännu lättare att lämna över alla papper till en revisor...
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    jun 2008
    tack för era svar. :-)
    Har tänkt att sköta bokföringen själv så långt det bara är möjligt, och har börjat få koll på det mesta, bara det rent praktiska som är lite förvirrande för mig just nu.

Men tror jag börjar få ordning på den biten också. :-)

Ska fundera på hur en verifikation för mig tar sig från "inkommen" till själva verifikationspärmen.

Tack igen för svaren. :-)
    Svara med citat  

5. #5 Standard Min arbetsgång 
    Reg.datum
    dec 2005
    En faktura som kommer till mej gör jag såhär med:

1. Skriver "ankommen 7/7-08" och sätter den under dag 8.
    (Lägger även in den för betalning via min internetbank, låt oss säga att det är 20/7)
    2. När jag bokför fakturan får den ju ett verifikationsnummer, sen sätter jag den under fliken "Obetalda fakturor", denna flik har jag i samma pärm som dagarna, ej i verifikationspärmen (här är allt klart i denna pärm).
    3. När fakturan blivit betald skriver jag ut underlaget från banken.
    4. Betalningen bokförs och underlaget får verifikationsnummer.
    5. Betalningsunderlaget och fakturan hamnar i pärmen (klara) verifikationer.

Lycka till med din verksamhet

Edit: Naturligtvis sätter jag en faktura som är inkommen den 7:nde under dag 7, inte under dag 8....

//Peo
    Senast redigerad av peo den 2008-07-07 klockan 22:36. Anledning: Skrivfel
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    jun 2008
    Peo - tusen tack för din beskrivning om hur du gör. =)

Det kommer bli liknande för mig, och jag tycker även det verkar vara det enklaste sättet nu när jag läst en del.

Men har även läst att jag ska ha en pärm där jag sätter mina kundfakturor i obruten ordning, så Skatteverket lätt kan se att det är en obruten nummerserie om de skulle vilja kolla upp det. Så tror jag ska ha en sådan med, bara för säkerhets skull (men även för att det blir väldigt lätt för mig att hålla koll på fakturanumren).
    Vilket för mig innebär att jag ska skriva ut 3 exemplar av varje faktura, men det är för mig helt ok.

Men att ha ett enkelt system för bokföringen är något som känns viktigt för mig, framförallt nu i början innan jag kommit in i allt. Det system du har verkar väldigt enkelt och lätt att hålla koll på.
    Så det blir något liknande sådant jag också kommer ha. Ska köpa pärmar imorgon och fixa allt med bokföringen då. =)
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Nu vet jag inte vilket bokföringsprogram du använder, men att skriva ut en extra faktura verkar både onödigt jobb och onödig kostnad.

Jag bokför en faktura med ett ordernummer i verifikationstexten, tex.: "order 1234"
    Då kan jag i mitt bokföringsprogram söka efter verifikation som innehåller "1234".

Jag är lite slarvig när jag gjort ett testköp, denna ordern (som jag senare annulerar) bokför jag inte.
    Dessa order skulle jag möjligtvis skrivit ut för att komplettera bokföringen med de ordernummer som saknas.

Men å andra sidan kan jag alltid gå in i admin och plocka fram mina "annulerade order", men de borde som sagt bokföras.....

//Peo
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    Citat Ursprungligen postat av peo Visa inlägg
    Tonyj: Det är ännu lättare att lämna över alla papper till en revisor...
    Tog ju för givet att han ville sköta bokföringen själv så mycket som möjligt :-) men annars har du ju rätt att det är enklast
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    jun 2008
    peo - ska använda mig av Unicell (ska fixa det också imorgon), har haft det som testprogram och tycker det fungerar mycket bra. =)
    Men då behöver jag inte bry mig om att skriva ut en extra faktura, härligt. =)
    Det räcker väl med att man ändå har så pass bra koll att det går fort att leta fram om det skulle vara något? (ex. genom anteckningar på verifikationerna)

tonyj - jag är faktiskt en hon.
    Och jag vill gärna sköta så mycket som möjligt av bokföringen själv, just för att jag vill ha koll på ekonomin i företaget och dessutom fullkomligt älskar jag pappersarbete. =D
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Måste erkänna att jag trodde som Tonyj....vi har förutfattade meningar....sorry.

Har aldrig hört talas om unicell, kolla bara upp så att det du inte kan/vill göra själv, det som du vill att ngn annan gör åt dej, även kan hantera unicell.

De flesta redovinsningsbyråer och revisorer använder spcs (eller kan iaf hantera det), det är en klar fördel om du stöter på ett problem (och det gör du, precis som oss alla andra, förr eller senare...).
    Du tar en backupp eller exportfil på din bokföring och mailar över den till den som ska hjälpa dej.

Kan inte hela lagstiftningen om bokföring, men vet iaf att alla affärshändelser ska dokumenteras (verifieras), en testorder är enligt min synpunkt ingen affärshändelse, därför känner jag mej inte tvingad att även bokföra detta, MEN för tydlighetens skull, och för att slippa misstanke om fusk, kanske det borde bokföras. I alla fall dokumenteras, vilket det görs i orderhistorken i osC.

Toppen att du gillar pappersarbete, det är en stor hjälp i ditt företagande!

MEN, gör det du är bra på, syssla med det du tjänar dina pengar på.
    Att bokföra själv är naturligtvis oxå ett sätt att tjäna pengar (slippa kostnader).

Var på ett nyföretagarmöte får ett tag sen, har glömt mycket av det de sa, men en sak kommer jag ihåg:
    "Syssla med det du är bra på, låt andra göra resten"

Varför ska en hantverkare som är superb på att jobba med händerna sitta med bokföring?
    Hantverkaren kanske får lägga 3 timmar på ett (bokförings)jobb som det tar en redovisningsassistent 5 minuter att göra.
    (Ja, jag har exempel på detta, nämligen jag själv och en förb. momsrapport)

//Peo
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •