Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11
  1. #1 Standard Egen insättning sen uttag? 
    Reg.datum
    apr 2007
    Hej!
    Ni som kan det här med regler och bokföring en lite fråga.
    Vi har satt in x antal tusen i vårt företag från egen plånbok vi har bokfört det som egen insättning. Nu ska vi bygga en ny ingång för att kunder lättare ska få plats att komma in i vårt lager i källaren. Vi vill gärna använda de pengar vi själva har satt in i företaget som bygg pengar. Men hur går man till väga , man vill ju inte skatta på skattade pengar.
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Hej Lasseboy

När du sätter in egna pengar i företaget så bokför du det som en insättning eget kapital, när du tar ut dina egna pengar bokför du det som ett uttag eget kapital.
    Detta är dina privata pengar som företaget lånar, när företaget betalar tillbaka sin skuld till dej är det ingen skatt på detta uttag.

Tex, du lägger 1000.- i kassan:
    Konto.........................debet............... kredit
    1910 kassa..................1000
    2010 eget kapital.................................1000

Tex, du tar 500.- från kassan för att bygga (egen, privat) trappa:
    1910 kassa.........................................500
    2010 eget kapital...........500

Men...observera att det i detta fallet är du som betalar trappan, inte företaget!
    Vet inte om det är det som kanske är meningen.
    Kanske är det så att du har företaget/butiken hemma?
    (I så fall finns det avdrag du kan göra för speciellt upplåtna utrymmen som du har till företaget.)
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Hej tack för ditt svar!
    Jag är inte ute efter av drag utan enbart använda de pengar jag stoppat in i företaget förra året när vi startade. känns lite dummt att ha så mycket pengar där när företaget går +
    LAsseboy

Citat Ursprungligen postat av peo Visa inlägg
    Hej Lasseboy

När du sätter in egna pengar i företaget så bokför du det som en insättning eget kapital, när du tar ut dina egna pengar bokför du det som ett uttag eget kapital.
    Detta är dina privata pengar som företaget lånar, när företaget betalar tillbaka sin skuld till dej är det ingen skatt på detta uttag.

Tex, du lägger 1000.- i kassan:
    1910 kassa..................1000
    2010 eget kapital.................................1000

Tex, du tar 500.- från kassan för att bygga (egen, privat) trappa:
    1910 kassa.........................................500
    2010 eget kapital...........500

Men...observera att det i detta fallet är du som betalar trappan, inte företaget!
    Vet inte om det är det som kanske är meningen.
    Kanske är det så att du har företaget/butiken hemma?
    (I så fall finns det avdrag du kan göra för speciellt upplåtna utrymmen som du har till företaget.)
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    Hej!
    Det är ju bättre att företaget hyr av dig lager utrymme och att de bekostar trappan genom att rusta utrymmet och att det står i hyreskontarktet att kunden ( företaget står för sådana kostnader själva ) dock bör det också finnas någon klausul att när företaget säger upp hyreskontraktet så går en del av pengarna på rustningen tllbaka till företaget genom att du som hyresvärd ändå får atraktivare lokal ( i detta fallet källaringång ), på det sättet har ni ju fodran kvar på bolaget på den egna insättningen
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Citat Ursprungligen postat av tonyj Visa inlägg
    Hej!
    Det är ju bättre att företaget hyr av dig lager utrymme och att de bekostar trappan genom att rusta utrymmet och att det står i hyreskontarktet att kunden ( företaget står för sådana kostnader själva ) dock bör det också finnas någon klausul att när företaget säger upp hyreskontraktet så går en del av pengarna på rustningen tllbaka till företaget genom att du som hyresvärd ändå får atraktivare lokal ( i detta fallet källaringång ), på det sättet har ni ju fodran kvar på bolaget på den egna insättningen

Vi har kollat lite med skv och sftersom vi har bastu och 1 sovrum i källaren oxå så kan vi inte hyra ut resten av utrymet till företaget men uppvärmning och el får vi dra av.
    Sen är källar ingången så liten så kunder kommer genom stora ingången , det är den vi vill bredda och göra det lätt för kunder att ta på & av sig kläderna i.
    Läste att om man har gjort en egen insättning så får man bara plocka ut dom i slutet av året om företaget gått + , där av är jag lite osäker hur jag ska göra.
    LAsseboy
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Ditt egna kapital får du ta ut närsomhelst, det är ju dina pengar.
    Har inte sett att ett villkor för uttag av eget kapital skulle vara att verksamheten gått med vinst.

Kolla med skv eller din bokföringshjälp igen, det finns avdrag att göra för det utrymmet du använder (åtminstonde en del av det) till verksamheten.
    Tror inte skv lämnat rätt uppgifter till dej, eller så har du missförstått.
    Gjorde en snabb sökning:
    "Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation."
    Länk: Jag behöver en lokal för min nystartade verksamhet där jag kan ha kontor och verkstad. Antingen har jag det hemma eller hyr en lokal. Vilka avdragsregler gäller? | Skatteverket [NS4 version]

//Peo
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Ditt egna kapital får du ta ut närsomhelst, det är ju dina pengar.
    Har inte sett att ett villkor för uttag av eget kapital skulle vara att verksamheten gått med vinst.

Kolla med skv eller din bokföringshjälp igen, det finns avdrag att göra för det utrymmet du använder (åtminstonde en del av det) till verksamheten.
    Tror inte skv lämnat rätt uppgifter till dej, eller så har du missförstått.
    Gjorde en snabb sökning:
    "Om du använder en särskilt inrättad lokal i din bostad för näringsverksamheten får du avdrag för en skälig del av de löpande utgifterna som värme, ström, vatten och förslitning. Du får också göra avdrag för de utgifter som direkt hör till näringsverksamheten, t.ex. utgifter för speciell ventilation."
    Länk: Jag behöver en lokal för min nystartade verksamhet där jag kan ha kontor och verkstad. Antingen har jag det hemma eller hyr en lokal. Vilka avdragsregler gäller? | Skatteverket [NS4 version]

//Peo
    OK ska ringa skv och kolla en gång till. men samma sak sa de till oss när vi var på dags att deklarera kursen, så lite underligt om de ljuger eller båda säger samma sak till oss och ljuger... men man vet aldrig..
    Lasseboy
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Nja, nu vill jag inte gå in i en diskussion om skv ljuger eller ej, det har jag aldrig påstått att de gör.
    Om de lämnat felaktiga uppgifter, eller om du kanske missuppfattat dem, betyder inte att de ljuger.
    Som du vet finns det många sätt att ställa en fråga på, det finns oxå många sätt att ge svar.

Ett generellt tips är att läsa på så mycket som möjligt själv, ställ sedan frågan till skv (eller vem det nu gäller...).
    Det blir betydligt lättare för dem att förstå frågan, och lättare för dej att förstå svaret.
    Mao färre missförstånd.

Edit: Varför skulle du inte få lov att hyra lokalen i källaren, som du skrev i början av tråden??
    Verkar konstigt tycker jag.
    Vill jag hyra ut en del av min bostad så äger jag rätt (naturligtvis inom vissa begränsningar) att hyra ut den.
    Vill mitt företag hyra en källare så finns det väl inget som hindrar det?

Lycka till
    //Peo
    Senast redigerad av peo den 2008-06-17 klockan 15:11.
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Nja, nu vill jag inte gå in i en diskussion om skv ljuger eller ej, det har jag aldrig påstått att de gör.
    Om de lämnat felaktiga uppgifter, eller om du kanske missuppfattat dem, betyder inte att de ljuger.
    Som du vet finns det många sätt att ställa en fråga på, det finns oxå många sätt att ge svar.

Ett generellt tips är att läsa på så mycket som möjligt själv, ställ sedan frågan till skv (eller vem det nu gäller...).
    Det blir betydligt lättare för dem att förstå frågan, och lättare för dej att förstå svaret.
    Mao färre missförstånd.

Edit: Varför skulle du inte få lov att hyra lokalen i källaren, som du skrev i början av tråden??
    Verkar konstigt tycker jag.
    Vill jag hyra ut en del av min bostad så äger jag rätt (naturligtvis inom vissa begränsningar) att hyra ut den.
    Vill mitt företag hyra en källare så finns det väl inget som hindrar det?

Lycka till
    //Peo
    Enligt skv så ska det va helt avskilj från vår egen bostads yta = att vi inte ska kunna gå igenom lokalen för att koma till ett rum som vi använder. vi har dotterns sovrum tvättstuga bastu i samma våning som lagret. Så det skulle inte gå igenom att ta ut hyra sa dom.

Ringde skv idag och detta kom vi fram till. Uttag av egen insättning då säker jag bara mitt egna kapital =ingen skatt, Jag får inte dra av nått på bygget pga det är en inrättning i bostadshus villa och ingen företagslokal, hyra va som jag skrev, men jag får dra av värme, el osv..
    Lasseboy
    Senast redigerad av lasseboy den 2008-06-18 klockan 08:42.
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Hej igen.

Orsaken till att jag engagerar mej i denna diskussion är att jag tycker det är viktigt att hitta de möjligheter som kan gynna oss som småföretagare, tror att denna tråd följs av andra forumdeltagare i liknande situation.

Jag ringde oxå skv o ställde frågan om jag kan hyra ut en del av min bostad till mitt företag.
    Det var inga problem enligt dem.....
    Förklarade sedan att jag deltar i ett forum där denna diskussion pågår, och frågade om det var ngt annat som motsade denna deluthyrning av privatbostad.

En viktig sak i det hela är att det är 2 parter, mao är det lägst HB som kan hyra av HB´s ägare.
    En enskild företagare kan mao inte hyra av företagets ägare (är ju en och samma juridiska person).
    Ett HB kan hyra av HB´s ägare, eftersom det är 2 skilda juridiska personer.

Har du ställt frågan som enskild firma (osäker på vad företagstypen heter, men iaf "lägre" än HB).
    Så har du helt rätt.
    Har du ställt frågan som Handelsbolag eller "högre".
    Så har jag rätt i mitt påstående.

Är det så att du inte har HB kan detta citat från skv vara intressant (samma länk som tidigare):

"Du kan få göra avdrag för arbetsrum i bostaden även om du inte har inrättat en särskild arbetslokal. Förutsättningen är att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar i bostaden för verksamhetens räkning. Du får avdrag med 2 000 kronor om arbetsrummet finns i en fastighet som ägs av dig eller din make/registrerade partner. Har du arbetsrummet i en bostadsrätt eller hyresrätt är avdraget 4 000 kronor."

//Peo
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •