Notiser

Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1 Post Nybörjarfrågor om bokföring 
    Reg.datum
    jun 2008
    Hejsan!

Fick igår klart från Bolagsverket, och fick registreringsbeviset då med. F-skattsedeln fick jag förra veckan.

Trodde det skulle ta längre tid, men det gick hur fort som helst, så nu har jag några frågor.

Kommer bokföra enligt faktureringsmetoden.

Ska köpa in en dator att ha i företaget, och ha ett bokföringsprogram på den där jag själv sköter bokföringen. Men har inte köpt datorn än, och har således inget bokföringsprogram än heller.
    Så har några frågor.

1. Kan jag vänta med att börja bokföra i programmet så länge jag har ordning på de fakturor jag får i samband med de inköp jag gör nu i starten?
    Tänkte skriva ner så jag har koll på deras ankomstdatum och betalningsdatum.

2. Hur mycket behöver man skriva på en inkommen faktura?
    Räcker det med ankomstdatum och betalningsdatum, samt verifikationsnr?
    Eller ska jag senare (i bokföringsprogrammet) skriva ut en ny verifikation för betalningarna jag gör?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Känner mig lite stressad såhär innan jag kommit igång, och att jag inte ens hunnit fixa en dator än (vilket dock ska göras så fort som möjligt).
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag hade nog fört en enkel bokföring "så länge". Det blir mycket enklare att bara skriva in uppgifterna när datorn kommer.

Om du precis är nystartad så kan det ju vara värt att överväga att byta till bokslutsmetoden, då denna är betydligt enklare och ger mindre "pappersarbete".

Med faktureringsmetoden ska du bokföra alla fakturor 2 gånger. Första gången då du skickar iväg/får fakturan, och sedan en gång till när du betalar/får betalt.

Med bokslutsmetoden bokför du fakturan det datum du betalar/får betalt.

En faktura/verifikation ska bl.a. innehålla:
    • datum, när den sammanställts
    • kund, till vem fakturan är ställd
    • affärshändelsen, när den inträffat
    • specifikation, vad fakturan avser
    • belopp
    Du hittar lite mer information här: Bokföring - vad kräver lagen? Tips m.m. | Skatteverket [NS4 version]
    Vilken bra dag vi har!
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    jun 2008
    Taras - tack så mycket för ditt svar.

Då gör jag så att jag bokför på papper så länge (så jag själv har koll) och för in i datorn så fort jag fått den.

Har varit inne och kikat på länken, tackar för den med.

För mig känns det dock bättre att köra på med faktureringsmetoden, just för att det känns lättare att hålla koll på kundfordringar och leverantörsskulder.
    Svara med citat  

4. #4 Standard Momsregistrerad? 
    Reg.datum
    dec 2005
    Hej.

När jag registrerade mitt företag missade jag att momsregistrera det, gjorde detta lite senasre.
    Men detta innebar att jag inte kunden dra av momsen för det jag köpte in innan momsregistreringen skedde.
    Gör inte samma misstag!

Tycker du valt rätt bokföringsmetod, helt klart bättre koll på kundf./leverantörsskulder.
    Enligt min uppfattning var det mer arbete att manuellt hålla koll på fakturorna när jag använde den andra metoden (jepp, jag gjorde det misstaget oxå, att välja den metoden först, men bytte sedan....).

Hade jag varit som dej hade jag bara satt in alla papper i en pärm för respektive dag.
    Märk fakturor med ankomstdatum, det är detta datum du ska bokföra fakturan på sen.
    Håll koll manuellt så länge, verifikationsnummer genereras oftast i bokföringsprogrammet.
    Det är nog enklast, vad jag förstår blir det ingen längre tid tills du kommer ingång med bokföringen i datorn.

Lycka till med din verksamhet!

//Peo
    Senast redigerad av peo den 2008-06-14 klockan 22:42.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •