Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15
  1. #1 Question Hur bokföra presentkort? 
    Jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta då jag fått luddiga svar från andra när jag frågat om råd.

Jag bokför enligt kontantmetoden. Har haft en tävling där jag lottade ut ett presentkort på 200 kr, som kunden nu använt när hon gjorde en beställning.

Hur ska jag bokföra detta?

Bör jag/behöver jag bokföra när jag ger bort presentkortet? Vilka konton isf?

Hur bokför jag när kunden använder presentkortet? Vilka konton och var i debet/kredit?

Tacksam för hjälp, och gärna tydlig sådan så att jag inte missuppfattar svaret.

Mvh Jori
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Såg nu att det fanns en tråd där man kunde få hjälp med just bokföring. Någon kanske kan flytta frågan till rätt ställe?
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    mar 2005
    Om du bokför enligt kontantmetoden så bör det räcka att bokföra som vanlig varuförsäljning när du säljer presentkortet. Du bokför då inget när kunden löser in det.

Bokför du på vanligt sätt så hade jag gjort såhär: krediterar 2420 - Förskott från kunder och debiterar lämpligt kassakonto. När kunden löser in: debiterar 2420 och krediterar Varuförsäljning (och moms).
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    nov 2006
    Som macwiz säger, det vanliga sättet är att man först krediterar ex 2420 eller 2421(Ej inlösta presentkort), och sedan dras momsen då kunden handlar för presentkortet.

När du skänker ett "presentkort" värt 200kr kan det vara enklare att istället se det som en rabatt och du drar då helt enkelt av rabatten när kunden handlar.
    Vilken bra dag vi har!
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av macwiz Visa inlägg
    Om du bokför enligt kontantmetoden så bör det räcka att bokföra som vanlig varuförsäljning när du säljer presentkortet. Du bokför då inget när kunden löser in det.
    Detta kan väl inte stämma?

Hur vet du vilken moms du ska bokföra?
    Kan ju vara så att kunden handlar varor med olika momssatser när denne löser in sitt presentkort.

//Peo
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    mar 2005
    Citat Ursprungligen postat av peo Visa inlägg
    Detta kan väl inte stämma?

Hur vet du vilken moms du ska bokföra?
    Kan ju vara så att kunden handlar varor med olika momssatser när denne löser in sitt presentkort.

//Peo
    Intressant frågeställning. Sådana problem kan ju uppstå om kontantmetoden används. Om man har blandade momssatser så kan man ta för vana att alltid bokföra försäljningen med "normal" moms, för att justera i efterhand när presentkortet löses in.
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Detta problem uppstår oavsett vilken metod du använder.

Du ska inte bokföra det som en försäljning när du sålt ett presentkort.
    Använd skuldkonto att bokföra på istället.
    Antingen 2420-förskott från kunder eller skapa nytt konto tex. 2425-presentkort, som motkonto kan det väl vara lämpligt att använda 1910-kassa om du sålt ett presentkkort.

Har du gett bort det så kan du använda 1070-goodwill eller skapa ett nytt konto tex. 1075-presentkort/goodwill eller liknande som motkonto istf 1910-kassa.

//Peo
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Kanske blev lite luddigt svar...

Presentkort som gåva:
    Konto...................................Debet..... ........Kredit
    1075-presentkort/goodwill........200.-
    2425-presentkort....................................... ..200.-

Sålt presentkort:
    Konto...................................Debet..... ........Kredit
    1910-Kassa...........................200.-
    2425-Presentkort....................................... ..200.-

//Peo
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Tack för svaren! Nu blev man klokare.

/Jori
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    dec 2007
    Jag "lånar" denna tråden lite till en fråga. Om Ni säljer ett presentkort för låt oss säga
    1000 kr. Kunden handlar något för 800, hur blir det med de resterande 200? Håller presentkortsmodulen koll på det eller får man försöka hålla ordning på det själv?

När man köper ett "riktigt" presentkort i papper brukar de ju bara skriva av summan och återlämna presentkortet så man kan använda det igen vid senare tillfälle.

Hur gör man bokföringen i ett sånt läge, då säljer man ju ett kort för 1000 och vid inlösen första gången får man ju bara dra bort 800. Man kan ju kanske göra som så att man drar bort hela kortet och gör ett nytt till kunden på 200, helt enkelt.

/Clas
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •