Notiser

Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1 Standard Google utan moms - bokföring? 
    Reg.datum
    maj 2007
    Hallå - nu har jag kommit så långt att året ska stängas.

Har märkt att jag inte betalat någon moms på Google fakturan utan att man ska "göra det själv".
    Innebär det att jag ska lägga på 25% moms i bokföringen? Eller måste jag göra något mer - anmäla till skatteverket?
    Har bara testat med Google Adwords en gång under hösten för 300kr så det handlar inte om pengar utan mest för att se vad som är rätt och hur andra gör.

//TV
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    maj 2006
    Du ska väl lägga till och betala in till skatteverket.. Vi gör en del utlandsköp och då betalas fakturan utan moms och sen lägger vi på momsen..

Eller nu kanske jag är helt ute och cyklar, inte jag som sköter det och kanske fått det om bakfoten
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    mar 2006
    Du ska sätta ingående moms utland som du räknar själv (beloppet på fakturan * 0.25) och samma belopp på beräknad utg moms 25 % EU.

Du behöver inte betala momsen men du redovisar den ändå till skatteverket på detta sätt.
    Svara med citat  

4. #4 Standard Dra moms som inte betalts? 
    Reg.datum
    dec 2005
    Xan, är du verkligen säker på detta?

För mej verkar det fel att redovisa ingående moms (även om man kvittar den i utg) om jag inte har betalt den.

Jag har vissa inköp av privatpersoner, enligt ditt resonemang skulle jag lägga på moms även i detta fallet......

//Peo
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    mar 2006
    Helt säker på det ja men endast mellan företag. När du åberopar ditt VAT nr och det är en tjänst som t ex Google Adwords så redovisar du momsen i Sverige. Google lägger inte på momsen.

Inköp - från annat land

"Om företaget säljer till ett företag i annat EU-land ska fakturan vara exklusive moms och både det egna företaget och det köpande företagets VAT-nummer ska vara angivet.

Ett företag ska inte betala införselmoms. Utgående moms ska dock beräknas och redovisas i momsdeklarationen, men samtidigt får företaget dra av mot- svarande belopp som ingående moms. Redovisningen till Skatteverket är helt enkelt till för statistiska beräkningar."
    Senast redigerad av xan den 2008-01-16 klockan 18:38.
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    dec 2007
    Din faktura från Google avser vad jag förstår inköp av tjänst från ett EU-land. I momsdeklarationen redovisar du inköp och moms i rutorna 20 - 24 samt 30 - 32 på denna typ av förvärv. Din ingående moms ökar med samma belopp och summan av transaktionen = 0. Skatteverkets Momsbroschyr är ganska tydlig med att reda ut begreppen och tala om hur man skall göra.

P
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    mar 2007
    Så här står det på Googles hjälpsidor:

"Hur självdeklarerar jag moms?

Om ditt företag finns i EU men inte i Irland och du vill annonserna med AdWords i affärssyfte uppfyller du kraven på att självdeklarera dina momskostnader.

Vill du självdeklarera dina momskostnader kan du registrera dig för ett momsregistreringsnummer och betala moms enligt momssatsen i ditt medlemsland. Sedan kan du ange momsuppgifter på sidan Faktureringspreferenser (på fliken Mitt konto) när som helst.

Efter att du har uppdaterat uppgifterna debiterar vi dig inte moms. Dessutom blir du själv ansvarig för att självdeklarera momsen enligt momssatsen i ditt EU-medlemsland."
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •