Notiser

Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1 Standard  
    Reg.datum
    jun 2006
    Hejsan!

Jag köper i nuläget saker från bl a Indien och Kina, och säljer dem via auktionssiter, men har funderingar på att dra upp en webshop (med oscommerce), då jag fått en hel del återkommande kunder och numera säljer ganska så mycket, vilket inte riktigt var vad jag tänkte mig från början!

Jag har några oklarheter till att börja med. När jag lägger upp denna webshop till en början, bör jag verkligen starta ett företag, eller kan jag ha det som en "hobbyverksamhet" (jag studerar på univ., vilket gör att jag liksom vill ägna större delen av min tid åt mina studier snarare än bokföring) förutsatt att jag inte pumpar ut mängder av grejer?

Om inte - hur krångligt är det egentligen med bokföring, deklaration m.m. för en enskild firma? Kan jag klara av det om jag är relativt normalbegåvad och läser på litegrann, men inte vill ägna mig åt sådant på heltid?

Hur mycket försvårar det att jag köper in grejer från utlandet?

Mina leverantörer skickar ofta "automatiskt" varorna som gifts och skriver ner värdet rejält. Blir detta ett bokföringsproblem (öh, jag förmodar nästan det), hur sköter jag isåfall det?

Jag är hemskt ledsen om/att jag låter väldigt nollad, och hoppas att jag inte brutit mot forumets alla regler nu. ;-)

Tack på förhand!

MVH
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    maj 2005
    Hej hej

Originally posted by LaConic+Jun 11 2006, 01:36 --></div><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (LaConic &#064; Jun 11 2006, 01:36 )</td></tr><tr><td id='QUOTE'> Jag har några oklarheter till att börja med. När jag lägger upp denna webshop till en början, bör jag verkligen starta ett företag, eller kan jag ha det som en "hobbyverksamhet" (jag studerar på univ., vilket gör att jag liksom vill ägna större delen av min tid åt mina studier snarare än bokföring) förutsatt att jag inte pumpar ut mängder av grejer?[/b]

Bokföring åker du på även när det gäller hobbyverksamhet. Du måste kunna redovisa din vinst i deklarationen. Dock är det ju inte lika strikta krav, så länge du kan redovisa på ett vettigt sätt så är det godkänt. Jag rekomenderar att du startar EF dock.

Originally posted by LaConic@Jun 11 2006, 01:36
    Om inte - hur krångligt är det egentligen med bokföring, deklaration m.m. för en enskild firma? Kan jag klara av det om jag är relativt normalbegåvad och läser på litegrann, men inte vill ägna mig åt sådant på heltid?
    Bokföring i sig är inte speciellt svårt eller krångligt. Så fort man satt sig in i hur det hela funkar så är det relativt enkelt. Som student är du ju van att plugga :blink: jag är säker på att du har nån polare som läser ekonomi som du kan låna en bok av och han/hon kan säkert hjälpa dig med förklaringar.

<!--QuoteBegin-LaConic
    @Jun 11 2006, 01:36
    Hur mycket försvårar det att jag köper in grejer från utlandet?

Mina leverantörer skickar ofta "automatiskt" varorna som gifts och skriver ner värdet rejält. Blir detta ett bokföringsproblem (öh, jag förmodar nästan det), hur sköter jag isåfall det?
    [/quote]
    Nja... det försvårar inte bokföringen rent tekninskt, du bokför ju bara den tull som Tullen kräver av dig. Fast börjar Tullen fatta misstankar och gör en undersökning så kan det ju bli dyrt...
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    jun 2006
    Originally posted by RogerP@Jun 11 2006, 11:38
    Hej hej

Bokföring åker du på även när det gäller hobbyverksamhet. Du måste kunna redovisa din vinst i deklarationen. Dock är det ju inte lika strikta krav, så länge du kan redovisa på ett vettigt sätt så är det godkänt. Jag rekomenderar att du startar EF dock.

Bokföring i sig är inte speciellt svårt eller krångligt. Så fort man satt sig in i hur det hela funkar så är det relativt enkelt. Som student är du ju van att plugga :blink: jag är säker på att du har nån polare som läser ekonomi som du kan låna en bok av och han/hon kan säkert hjälpa dig med förklaringar.

Nja... det försvårar inte bokföringen rent tekninskt, du bokför ju bara den tull som Tullen kräver av dig. Fast börjar Tullen fatta misstankar och gör en undersökning så kan det ju bli dyrt...
    Tack för bra svar&#33;

OK, på vilka grunder rekommenderar du att jag startar EF? Jag tycker att det låter urkrångligt och ställa mycket krav på bokföring, deklaration m.m. Hurpass stor skillnad är det jämtemot hobbyverksamhet? Vad måste jag, om jag ser det som en hobbyverksamhet, deklarera för?

Haha, jo, plugga kan jag - men "mitt" område ligger mycket långt ifrån ekonomi, och jag känner dessvärre inte en endaste ekonom&#33;

Ajdå, på vilket sätt kan de se vad jag faktiskt fört in isåfall? Det fungerar i regel så att jag köper exempelvis 10x av en vara, och min lev skickar det som gifts samt skriver att priset för varorna är säg &#036;10 istället för &#036;100, men deklarerar hela paketets innehåll (10x av varan, för &#036;1 per st).
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    maj 2005
    OK, på vilka grunder rekommenderar du att jag startar EF? Jag tycker att det låter urkrångligt och ställa mycket krav på bokföring, deklaration m.m. Hurpass stor skillnad är det jämtemot hobbyverksamhet? Vad måste jag, om jag ser det som en hobbyverksamhet, deklarera för?
    Enskild firma är det som ligger närmast till hands (förutsatt att du inte har partners (Handelsbolag) eller har 100&#39;000 att slanta upp för ett Aktiebolag). Fördelen rent bokföringsmässigt är att det är lättare för en EF jämfört med AB. Som EF behöver du bara bokföra det som faktiskt händer i firman. Som AB måste obetalda fakturor bokföras som skulder/fodringar osv. Sen har jag för mig att det underlättar för momsen som EF jämfört med hobbyverksamhet.

Haha, jo, plugga kan jag - men "mitt" område ligger mycket långt ifrån ekonomi, och jag känner dessvärre inte en endaste ekonom&#33;
    Ajfan, men inget att oroa sig för. Knalla ner till universitetsbibblan och leta reda på en enkel bok om bokföring (det är lättare än du tror) :blink:

Ajdå, på vilket sätt kan de se vad jag faktiskt fört in isåfall? Det fungerar i regel så att jag köper exempelvis 10x av en vara, och min lev skickar det som gifts samt skriver att priset för varorna är säg &#036;10 istället för &#036;100, men deklarerar hela paketets innehåll (10x av varan, för &#036;1 per st).
    Grejen är ju att du undviker tull och moms genom att redovisa ett lägre värde på varorna, och sånt gillar ju inte Tullen... Rent bokföringsmässigt gör du inget fel sålänge du bokför de belopp som Tullen kräver dig på.
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Hurpass stor skillnad är det jämtemot hobbyverksamhet?
    Hobbyverksamhet får endast drivas utan vinstsyfte, vilket i princip exkluderar alla verksamheter. Så det är inget som fungerar.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    mar 2004
    http://www.bolagsbolaget.se/
    Som är mycket duktiga och seriösa, även om deras hemsida ser rent bedrövlig ut... en enkel genväg för att slippa mycket av det administrativa med att driva eget.

Edit: Hobbyverksamhet är en kvarleva från förr då man faktiskt fick tjäna en viss peng på den per år. Nuförtiden tror jag inte ens termen finns kvar hos skatteverket och i vilket fall som helst är det precis som End skriver, ring gärna skatteverket och prata med dem också, de flesta där är mycket trevlig och de delar gärna med sig av sin kunskap.
    Vidare anordnar de kostnadsfria seminarier på din lokala ort som också brukar hålla hög standard.
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    jun 2006
    Hm, okej. Jag får låna en bokföringsbok på biblioteket och se om jag vågar (tveksamt). Jag bygger på oscommerce först (det är ju kul, även om jag är nollad&#33 och sköter allt jag borde sköta sen innan jag lägger upp butiken, om jag lägger upp butiken. ;-)
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    dec 2007
    Hobbyverksamhet finns visst kvar. Skillnaden mellan hobbyverksamhet och näringsverkasmhet är vinstsyftet d v s bedrivs verksamheten för att tjäna pengar. Inkomster av hobbyverksamhet är kopplade till just vad ordet innebär. Att man har en hobby som faktiskt genererar en del intäkter.
    Skattemässigt tas inkomster av hobbyverksamhet upp som en inkomst av tjänst och man betalar egenavgifter (sociala avgifter) på överskott. En näringsverksamhet deklareras som en inkomst av näringsverksamhet och ger helt andra möjligheter beträffande avsättningar till periodiseringsfond mm.
    Beträffande bokföring så är det viktigt att förstå vad man gör och varför. Det handlar om att översätta alla affärshändelser i kronor och ören. Information om regelverk och rekommendationer god redovisningssed mm kan man hitta ganska enkelt. Det kan vara svårare att ta till sig resonemangen/motiveringarna utan tillräckliga grundkunskaper.

P
    Svara med citat  

9. #9 Standard Mao 
    Reg.datum
    dec 2005
    Kort sagt: Finns ett vinstsyfte är man redovisningsskyldig, oavsett verksamhetstyp.
    Svara med citat  

Liknande ämnen

1. Visma Enskild Firma
    Av tobbecokta i forum Företagsamhet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 15:47
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 13:50
  3. Registrerad som enskild firma?
    Av e-butiksKille i forum Företagsamhet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 12:35