Notiser

Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 67
  1. #1 Standard  
    Reg.datum
    nov 2004
    Jag har under ca 24 timmar haft två falskbeställningar från en "kund" som utger sig ha mailadressen muhamed@hotmail.com och bor i Göteborg.
    Detta är väl inte så farligt kanske, om idioten inte hade beställt varor för 46 000 första gången och 150 000 andra gången.

Vid första beställningen så ringde jag och kollade med telefonummret han uppgav, och han som svarade kände inte till något.

När jag fick andra beställningen så kollade jag IP-adressen och såg att det var samma idiot som gjort en till beställning i annat namn.

Grejjen är den att när en vara tar slut i lagersaldot, så försvinner den ur shoppen. Och då är det ganska irriterande att någon dum jävel skall se till att jag tappar sales, bara för att han inte fattar att han jävlas med mig utan att få ut något av det.

Jag har installerat Blocks IP och den verkar fungera bra.
    Har någon testat denna?

// Fredrik
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Så tråkigt... dock sånt man får se upp med på Internet, och göra det bästa utav.

Har cPanel för sånt. Webbhotellet som har det installerat...
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    sep 2005
    Känner igen det där med falska beställningar. Förstår inte riktigt vad man får ut av det.
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    mar 2004
    Vi får också en del sådana, tyvärr är vissa av sådan karaktär att man även skickar iväg grejjerna.
    Kanske skulle vara på sin plats att göra någon form av "svart lista" utan att blanda in personnummer och telefonnummer men kanske namn som använts + emailadresser eller något liknande.
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Sånt skulle faktiskt inte vara så svårt att ordna, en svartlista alltså.

Dock, frågan är om det finns samma personer som beställer i samma namn så att listan skulle få någon effekt... o andra sidan är ip-adressen viktig den också. Hade gärna stängt av alla internet cafeer i hela sverige för order
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    nov 2004
    Jag tror att en del folk gör falskbeställningar i tron om att de skojjar med sin kompis. Tyvärr förstår de ju inte att det är ett ganska tråkigt skämt, och de jäklas ju inte med kompisen utan med företaget de beställer ifrån.

Personligen vet jag inte om jag skulle vilja blocka alla internetcafeer, men jag kan ju säga att jag även haft ganska stora problem med endel beställningar från internetcafeer. Så jag förstår dit resonemang där.

En svartlista skulle ju vara intressant helt klart, bara vi inte bryter mot PUL på något sätt.
    Om man håller sig till IP-adressen och epostadressen så borde man ju kunna hindra endel falskbeställningar iaf.

// Fredrik
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    mar 2004
    Skulle gärna se en sådan lista och som sagt vi får noga akta oss så vi inte bryter mot pul. Fick inte antipiratbyrån nej till att lagra och lista IP-adresser?

Detta bör man få spara på:
    * email adress
    * ev. smeknamn
    * företagsnamn
    * organisationsnummer (sålänge det inte är enskild firma)
    * förnamn
    * efternamn
    * Eventuella mönster som kan kännas igen, tex speciella konstiga instruktioner från kunden eller konstiga önskemål.

Följande kanske man får spara (finns ju helt öppet på tex hitta.se under förutsättning att telefon-nr osv inte är dolt):
    * telefon
    * mobiltelefon
    * Postadress
    * Postnummer
    Sedan finns det väl ett antal kategorier på beställningar, några jag kan komma på:
    * "bus-beställningen" för att skojja med polaren
    * Uppenbara försök till lurendrejeri, att försöka få produkter utan att betala för dem genom att tex försöka få till faktura som betalningsmetod genom att beställa via telefon/epost etc istället för att använda webshopen.
    * Att inte lösa ut produkter som skickats mot postförskott
    * Att göra en beställning där man valt förskottsbetalning som betalsätt (iofs inte speciellt allvarligt eftersom man inte bör förlora något på detta).
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    sep 2005
    Ett mycket märkligt fenomen är det hur som helst.

Vi hade ett gäng med falskbeställningar varav två skickades iväg. Alla var från samma ip-serie och alla hade liknande email-adresser.

Jag förstår fortfarande inte varför och tycker att plus borde ta upp problemet med allt lurendrejeri på nätet... IFRÅN KÖPARE!
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Antpiratbyrån fick nej då ip-adressen kunde kopplas till en person hos isp:n. Som jag ser det så får ip-adresser lagras så länge den inte kan kopplas till en viss person.
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    mar 2006
    Kan faktiskt hålla med om det mesta här. Även om jag är rätt grön så låter det minst sagt allvarligt med falskbeställningar. IP adresser är inte det enda sättet att hålla koll på folk. Mac datorer har en sorts MAC adress som kan blockeras, och görs detta så kan inte den datorn handla hos din internetshop. Sen finns ju alltid BIOS informationen som kan användas för att blockera PC datorer.

Jag läste nånstans att en programmerare lade upp en databas på sin sajt som sparade ner dessa data och kontrollerade dessa innan en beställning kan göras. För att kunna tanka hem programmet så måste man ange rätt lösenord som var kopplat till den datorn som man använde det på. Det innebar att hade du rätt lösenord med fel komponenter så vart du inlagd i det registret över otillåten åtkomst och banlyst därefter.

Jag vet inte om detta är att skjuta humlor med bazooka. Ville mest beskriva andra vägar man kan blockera folk från att falskbeställa saker.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •