Notiser

Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1 Standard  
    Reg.datum
    jan 2006
    Hur gör ni som använder tjänster från ex kreditor och payer med er bokföring?
    Jag tänkte bokföra efter kontantmetoden.
    Då kan jag väl bokföra en kontant nota direkt när köpet är klart om kunden valt att betala med kort eller faktura via kreditor, eller?
    Men pengarna finns ju inte på mitt konto, för de samlas väl hos payer/kreditor tills jag gör en ett uttag till mitt konto.
    Hur bokföra man då?
    Har ni ett konto i bokföringen för ex kreditor som ni sedan gör en överföring från till kassa kontot samtigt som ni gör ett uttag från dem?

Hur bokför man sedan deras avgifter?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

MVH
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    jan 2006
    Det är min sambo som sköter bokföringen för tillfället, men jag kör med det datum när jag får in pengarna till kontot från Kreditor, så slipper jag att kontera (heter det så? ) varje faktura. Blir billigare också om man lämnar in det till en firma, som jag tänkte göra så småningom.

Jag kan fråga honom mer ingående om du vill ha svar på alla dina frågor?
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    feb 2005
    Verkar som om du redan har löst det men vill ha det bekräftat.

Hur bokföra man då?
    Har du en försäljning så registrera/bokför den direkt. Tillgången sätts inte in på kassa kontot utan på kontot enbart för ex kreditor.

Har ni ett konto i bokföringen för ex kreditor som ni sedan gör en överföring från till kassa kontot samtigt som ni gör ett uttag från dem?
    Jag du bör redan vid försäljnings tillfället konterat konto för ex kreditor då det är en tillgång. Görs en överföring från från kreditor till dig så bokför du den nu utan att kontera något försäljnings konto.

Hur bokför man sedan deras avgifter?
    Jag vet inte om kreditor tar avgiften vid försäljnings ögonblicket eller vid utbetalningen. Avgiften bör bokföras vid det tillfället då det bli lättare att avstämma kontona då. (Jag hade här också skapat ett konto för enbart kreditor, detta kontot hade jag skapat bland kostnads kontona)

Hoppas att ovan ger lite vägledning.
    (När jag nämner att det ska bokföras direkt så menas att det ska bokföras som en separat post, om den sedan bokförs flera dagar efter affärs händelsen gör inget. Det viktigaste är att det bokförs i rätt ordning (dvs. efter affärshändelse datum ordning)).

Mvh
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    dec 2004
    Originally posted by Spinn@Apr 11 2006, 18:48
    Det är min sambo som sköter bokföringen för tillfället, men jag kör med det datum när jag får in pengarna till kontot från Kreditor, så slipper jag att kontera (heter det så? ) varje faktura. Blir billigare också om man lämnar in det till en firma, som jag tänkte göra så småningom.

Jag kan fråga honom mer ingående om du vill ha svar på alla dina frågor?
    Nackdelen med detta är att du inte ser tillgångarna... OM Kreditor skulle räkna fel någon gång så upptäcks inte detta som ni hanterar det idag. Lägg istället Kreditor på eget konto och ställ utgående fakturor på deras konto, då har du full koll i balansen...
    Svara med citat  

Liknande ämnen

1. payer.se?
    Av insu i forum Frakt, betalning och orderhantering
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 02:21
  2. Bokföring + kreditor
    Av foretagande.se i forum Bokföring och redovisning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 22:27
  3. Payer??
    Av lasseboy i forum Frakt, betalning och orderhantering