Notiser

Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1 Standard jQuery/Ajax Advanced Caching System 2.3.3 
    Hej på er!

EDIT: Alltid är det något man glömmer såhär kl halv 6 på morgonen.. Vill bara nämna att om ni är intresserade av skiten jag gör så kostar den inget.
    Sedan så vill jag nämna att jag använder denna Add-On på min LIVE-shop utan problem (undantag IE<9), men jag orkar inte bry mig längre.

Kul att sidan fortfarande är aktiv, jag har fått känslan av att osC dör ut sakta men den kanske är fel.
    Jag hoppas i.a.f. det (att jag har fel alltså). Det känns som att folk blir lata och så går dom till färdiga lösningar där andra tar hand om er shop, själv så tror jag att det är en dålig lösning i längden.

Men det är bara min åsikt och jag är inte särskilt begåvad.

Jag har lyckats göra en rad Add-Ons som jag lagt upp på den officiella osC-sidan.

Vad gäller denna tråden så handlar den om en ny Add-On som jag försöker utveckla för att snygga till och snabba på oscommerce lite.
    Den är kompatibel med 2.3.3 men är ännu inte upplagd som contribution då jag inte är helt klar/nöjd än.

Den här tråden har samma syfte som den jag skapade på det officiella forumet. Att få lite respons på hur den fungerar på olika datorer samt kanske önskemål/tips om förbättringar.

Jag kan även tillägga att jag troligtvis har en hel del Add-Ons som jag skapat själv som andra svenska butiker kan dra nytta av. Jag ska försöka lösa detta, men det tar vi i en annan tråd.

Eftersom att klockan är 05:22 så skiter jag helt enkelt i att översätta det jag skrev ursprungligen och länken till sidan finns längst ned.

--

This Add-On isn't completed for distribution yet, but I have created a DEMO site which you can look at if you're interested.

Please report all bugs/problems or features you would like to have as I plan to continue develop this Add-On far beyond it's release.

So What does it do?

It upgrades your shop to an Ajax shop where only the boxes/areas of the page that needs updating will update and by this eliminating the otherwise necessary page reload.
    Two great things come with this; 1: The ugly reload of everything á la 1995 is now history and 2: It makes your page MUCH fast (as you will see in the DEMO) since it doesn't require the queries made for all the boxes.

It also include an advanced Caching Engine who primary uses PHP_APC (if you have it, it's rare on shared hosting I think, look it up) or otherwise fall back to the native file caching of oscommerce. PHP_APC is free and very easy to install:
    http://php.net/manual/en/book.apc.php

In the admin section you will be able to select which pages that should be cached (standard is index.php (ignoring front page), product_info.php and product_reviews.php). You can also select the cache expiry time in seconds.

Look at these page transition, you can use any of them for the bodyContent <div> (main content page) when browsing including CSS3 3D-cube animations:
    http://tympanus.net/Development/PageTransitions/

On the demo I have used a CSS Loading Spinner.

Don't forget to use the "back/forward" buttons in your browser. All pages will be cached in the browser with jQuery.data, so if the customer have visited the page before, not a single request will be made! There is of course an exclusion setting for some pages.

I'm working on making the installation as smooth as possible. You will not need to modify every page. Pages affected will be application_top.php, template_top.php, template_bottom.php, cache.php, general.php and probably some more.

I have also upgraded the admin section so that the configuration will be cached like in many other Add-Ons, but now you can see it in the "Cache Control" in Admin and also modify what you want to cache.

If you have PHP_APC, then I have included a modified php_apc.php file that uses osCommerce login security and also automatically rebuilds configuration cache on removal.

I have added a "Parse time window" using information from KISS, showing some benchmarking info.

More functions is on the way! I hope you like it!

Enjoy!
    DEMO: http://jholmster.com
    Senast redigerad av Dr. Rolex den 2013-10-26 klockan 05:34. Anledning: trötthet?
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    jan 2005
    Intressant, det borde minska mängden data som skickas från min butik varje månad ganska ordentligt, visst tänker jag rätt då?
    Svara med citat  

3. #3 Talking  
    Citat Ursprungligen postat av Eszaraxe Visa inlägg
    Intressant, det borde minska mängden data som skickas från min butik varje månad ganska ordentligt, visst tänker jag rätt då?
    Det stämmer bra det Herr. Eszaraxe och väldigt mycket data ska sägas men även databasfrågor som ofta är (minns inte vad det kallas nu, du vet där en tratt går ihop och det blir trångt och jävligt; eller helt enkelt det som i första hand kan göra din sida seg, speciellt om du använder skithotell som Surftown* EDIT: bottleneck heter det på engelska tror jag. ).

Som exempel; någon går in på din sida, t.ex. skjutvapen.se och sedan klickar på en produkt så genererar det sista trycket (alltså när du är inne på sidan och till det att du kommit till en produktsida) 52 request och för mig 89 databasfrågor. **

Motsvarande mängd när man använde cache och Ajax (som du kan kolla på sidan): 5 requests och 13 databasfrågor.

Bedöm själv..

Sedan vidare så använder modulen jQuery's $.data för att lokalt spara data på kunden/besökarens dator/webbläsare s om samma produktsida besöks en gång till, så laddas ALLT från minnet, så ingenting tas från din server.

Jag tror att detta kan hjälpa väldigt många av er som inte har egna servrar utan använder webbhotell som lösning för er butik.

Jag har även fler, troligtvis, uppskattade moduler som Svenska osCommerce-butiker skulle få/dra nytta av. Nästan allting är "automatiserat" för mig nu:

• Avbockningar av betalda PF-order från Bankgirot sköts genom att man laddar upp PDF:en som avläses och sedan uppdaterar.
    • Jag har integrerat Pacsoft i batchprint_nopdf (minns ej korrekt modulnamn) så att man kan exportera enkelt till Posten. Jag la även in så att det kontinuerlig lades upp filer så fort som en kund la en order men det var ingen bra idé.
    • Enkel och bra redigering av order, du trycker helt enkelt på e.g. adressraden så poppar en ruta upp där du kan ändra till vad du vill. Det går även bra att lägga till/dra ifrån produkter och svensk moms kommer att bli korrekt. Detta var ursprungligen inte min Add-On, fick omarbeta den lite bara.
    • Jag la även till (också ett omarbeta från någon annans modul) en enkel "Skapa ny order" funktion i admin, där man söker på namn, e-post eller väljer skapa kund/skiter i att skapa kund och sedan genom att använda modulen jag nämnde ovan så skapar man en korrekt order. Dej fungerar mycket smidigt måste jag säga.
    • Jag har fixat "Stats monthly sales" modulen så att det blir enkelt att plocka ut antingen i csv-format eller skriva ut den enligt vad som är intressant för det svenska Skatteministeriet och som jag tror dom flesta revisorer skulle känna sig nöjda med.
    • Automatisk uppdatering av kollinummer; kunden får ett mail med sitt kollinummer genom att du exporterar datan från pacsoft online. Mycket omtyckt och smidigt.
    • Kunden har möjlighet att se samma fraktinformation som dom kan på posten.se utan krångel genom sitt konto.

Jag delar gärna med mig av allt, men bara om det finns ett intresse för det. Eftersom det ligger lite jobb bakom att se vad som behöver ändras (jag tycker mindre bra om att skriva instruktioner, ha ha). Om ni är intresserad av någon eller några av tilläggen ovan så kan ni PM:a mig. Det kommer inte att kosta någon något så nämn inte pengar är ni snälla, det här gör jag gärna om det hjälper andra svenskar som fortfarande håller sig kvar vid oscommerce.

Dock, så är tiden ett ständigt problem. Man får ju f-n aldrig så mycket som man behöver !
    Så jag lovar ingenting.

* Surftown valde, att helt sonika, efter 10 år som kund, radera min databas från deras server, trots att detta var en producerande butik och utan vett nog att ge mig en förvarning. Utan ett kort mail dök upp senare under dagen.

Jag har även för mig om att dom skryter om sina automatiska backuptjänster som påstår finnas, själv så fick jag ingen backup över huvud taget utan fick sitta dygnet runt i ett par veckor och lägga en alla order manuellt sedan min egna senaste backup. Dom tog alltså inte ens en backup på en server innan dom raderar den, man behöver inte vara datorkunnig för att förstå hur otroligt korkat detta är.

Ni förstår säkert vad jag tycker om detta då jag förlorade en stor inkomst p.g.a. deras dumhet och inkompetens (gillar inte att använda orden, men i detta fallet så är det enligt mig korrekt) för de dagar som sidan var nere och inte minst allt psykiskt lidande de kommande månaderna innan jag var tillbaka med en ny en ny shop på en egen server istället. Jag försöker skriva detta så neutralt det går, jag är partisk givetvis och det här är min sida av denna lilla incident, men jag är ingen lögnare.

Deras skäl till att min databas raderades var för att den tog för mycket kraft (trafiken har varit ungefär densamma de senaste 1-2 åren) från andra kunder.
    En normaldag så kanske jag har mellan 4-10 klienter uppkopplade mot mig, undantagen var givetvis under vissa specifika tider varje vecka, då kanske jag hade 20 klienter uppkopplade och 30-40 anslutningar (för mycket? avgör själva).

Nu använder jag som skrivet min egna server för min shop, jag använder Binero till att t.ex. hosta jholmster.com och lite annat och deras support har varit otroligt trevlig måste jag säga. Webbhotell är alltid ett sämre alternativ, men ett måste för många så klart.

** Detta är baserat på en ren installation av osCommece 2.3.3
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •