Notiser

Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1 Standard Får tillverkare bestämma varifrån säljare köper in? 
    Reg.datum
    maj 2009
    Jag köper varor av ett fabrikat från olika leverantörer i Asien och säljer de sedan till svenska konsumenter via webbutik.

Tillverkaren har en distributör i Sverige/Danmark och jag fick ett mail från tillverkaren att jag måste gå via distributören för att få sälja deras produkter annars skulle åtgärder vidtagas.

Ligger jag risigt till nu? Vad kan hända om jag fortsätter importera varorna själv och säljer dom?

Varför anlitar jag då inte distributören? Jo, de kör med ockerpriser och derar nettopriser till återförsäljare är högre än vad jag tar av slutkund inklusive moms. Och då har jag ändå lagt på så jag skäms.

För den som orkar läsa följer mailet från fabriken (jag har blåmarkerat "den hotfulla" biten):

Dear Sir,

Thanks for our interest in our products.

Hereby we make clear that “distributören” is appointed as our exclusive distributor in Danmark and Sweden. “Distributören” is the only company entitled and authorized to import our products and distribute them in Danmark and Sweden. Also, ”Distributören” is the only company authorized to manage our manufacturer limited warranty our products.
    These products, manufactured by our company, must be sold in Danmark and Sweden exclusively by authorized resellers which:

- have at their disposal – through our exclusive distributor -all the necessary information in order to provide clients with the best guidance on our products, notably regarding instructions for use, maintenance, safety precautions, assembly and disassembly,
    - provide clients with first level after-sales services in case of malfunction, contractually supported by aftersales services provided by our exclusive distributor
    - deliver our manufacturer limited warranty and manage Return Materials Authorization (RMA) in case of defect or failure, through our exclusive distributor.

This authorized reseller network guarantees to the Clients in Danmark and Sweden, the “varumärkets” product compliance, quality, trace ability and authenticity, along with skilled after sales services supporting our manufacturer warranty. This organization is essential to preserve and support the principles and image of our brand.

If we find any is selling our products in Danmark and Sweden through without complying with the above described requirements, and without dealing with our exclusive distributor in Danmark and Sweden. This constitutes breach of the applicable rules, regulations and legislation in force, and seriously affects our products and brand image. We will take some actions against that.

Please comply with this formal notice. We kindly request all to liaise with our exclusive distributor “distributören”, which will provide you with terms and conditions for joining our authorized reseller network.

Thanks.

Regards,

“Fabriken” team
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    Hej!
    helt korrekt, om du fortsätter kan du verkligen få böta då det inkräktar på deras varumärke och återförsäljaravtal.
    Citat Ursprungligen postat av sir j david Visa inlägg
    Jag köper varor av ett fabrikat från olika leverantörer i Asien och säljer de sedan till svenska konsumenter via webbutik.

Tillverkaren har en distributör i Sverige/Danmark och jag fick ett mail från tillverkaren att jag måste gå via distributören för att få sälja deras produkter annars skulle åtgärder vidtagas.

Ligger jag risigt till nu? Vad kan hända om jag fortsätter importera varorna själv och säljer dom?

Varför anlitar jag då inte distributören? Jo, de kör med ockerpriser och derar nettopriser till återförsäljare är högre än vad jag tar av slutkund inklusive moms. Och då har jag ändå lagt på så jag skäms.

För den som orkar läsa följer mailet från fabriken (jag har blåmarkerat "den hotfulla" biten):

Dear Sir,

Thanks for our interest in our products.

Hereby we make clear that “distributören” is appointed as our exclusive distributor in Danmark and Sweden. “Distributören” is the only company entitled and authorized to import our products and distribute them in Danmark and Sweden. Also, ”Distributören” is the only company authorized to manage our manufacturer limited warranty our products.
    These products, manufactured by our company, must be sold in Danmark and Sweden exclusively by authorized resellers which:

- have at their disposal – through our exclusive distributor -all the necessary information in order to provide clients with the best guidance on our products, notably regarding instructions for use, maintenance, safety precautions, assembly and disassembly,
    - provide clients with first level after-sales services in case of malfunction, contractually supported by aftersales services provided by our exclusive distributor
    - deliver our manufacturer limited warranty and manage Return Materials Authorization (RMA) in case of defect or failure, through our exclusive distributor.

This authorized reseller network guarantees to the Clients in Danmark and Sweden, the “varumärkets” product compliance, quality, trace ability and authenticity, along with skilled after sales services supporting our manufacturer warranty. This organization is essential to preserve and support the principles and image of our brand.

If we find any is selling our products in Danmark and Sweden through without complying with the above described requirements, and without dealing with our exclusive distributor in Danmark and Sweden. This constitutes breach of the applicable rules, regulations and legislation in force, and seriously affects our products and brand image. We will take some actions against that.

Please comply with this formal notice. We kindly request all to liaise with our exclusive distributor “distributören”, which will provide you with terms and conditions for joining our authorized reseller network.

Thanks.

Regards,

“Fabriken” team
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Vem menar du att man kan få böta till, fabriken eller distributören?

För att krydda på det här lite extra så har jag på senare tid vaskat fram de alternativa leverantörerna och inte börjat använda dom ännu. Jag har faktiskt köpt alla varor av fabriken hittils, alltså samma fabrik som distributören handlar av. Fabriken hävdar till distributören att de inte säljer till någon annan. Själv får jag handla hur mycket jag vill från fabriken. Eller fick, eftersom brevet i inlägget innan kom idag.

Fabriken borde väl inte kunna vidta några rättsliga åtgärder om jag säljer ut de varor jag köpt av dem? Hela historian är lite märklig...
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    Där har du fel, om du handlar till dig själv är det inga problem men om du säljer vidare deras "varumärke/produkt" till konsumenter är det deras regler om återförsäljaravtal som gäller.
    Du kan både få böta till tillverkaren samt återförsäljaren i detta fallet. Då det uppenbart strider emot deras policy gällande försäljning av deras produkt samt användandet av deras varumärke.

När det gäller återförsäljaren så har dom ett giltigt återförsäljavtal med ensamrätt på hela deras sortiment.
    exempel:
    McDonalds använder sig av franchiseavtal detta innebär att hamburgerbaren får använda namnet McDonalds förutsatt att de säljer deras sortiment om du skulle öppna en hamburgerbar så kan du inte enligt lagen döpa den till McDonalds då det är skyddat gällande varumärke och logga osv... samma sak gäller även i detta fallet utan godkännande ifrån leverantören/återförsäljaren som har ensamrätt på produkterna, får du inte sälja produkten/tjänsten i tillverkarens varumärke/namn utan att ha ett avtal som ger dig rätten, innebär också att i avtalen regleras deras prissättning och om du tullar på den regeln också så skadar du även värdet på deras varumärke och om de kan bevisa det så ligger du verkligen illa till :-)

Vem menar du att man kan få böta till, fabriken eller distributören?

För att krydda på det här lite extra så har jag på senare tid vaskat fram de alternativa leverantörerna och inte börjat använda dom ännu. Jag har faktiskt köpt alla varor av fabriken hittils, alltså samma fabrik som distributören handlar av. Fabriken hävdar till distributören att de inte säljer till någon annan. Själv får jag handla hur mycket jag vill från fabriken. Eller fick, eftersom brevet i inlägget innan kom idag.

Fabriken borde väl inte kunna vidta några rättsliga åtgärder om jag säljer ut de varor jag köpt av dem? Hela historian är lite märklig...
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Intressant. Fabriken säljer inte till slutanvändare och har stora minimumordergränser, så de säljer alltså medvetet sina produkter till köpare som sedan inte får sälja vidare. Det lustiga är att när jag har varit i kontakt med fabriken har jag diskuterat diverse reklamationsärenden som mina kunder har haft, då har man inte sagt något om att jag inte får sälja deras produkter.
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    okt 2007
    Det tyder på att de fått klagomål ifrån sin återförsäljare.
    När det gäller hänvisningen till deras varumärke så kan du läsa lite här vad du riskerar
    Åtgärder och sanktioner vid varumärkesintrång

De har nu gjort det som står att man bör "varna" vederbörande innan en polisanmälan görs men om du fortsätter sälja deras varumärke kan det klassas som varumärkesintrång och du riskerar förutom böter även fängelse upp till 2 år ( dock väldigt sällan ) vanligast är att i sådana här fall kommer återförsäljaren stämma dig med en civilrättslig skadeståndsprocess då de enligt lagen har "ensamrätt" att bestämma vilken som får sälja tillverkarens sortiment och till vilket pris så har dom även lagen på sin sida.

Intressant. Fabriken säljer inte till slutanvändare och har stora minimumordergränser, så de säljer alltså medvetet sina produkter till köpare som sedan inte får sälja vidare. Det lustiga är att när jag har varit i kontakt med fabriken har jag diskuterat diverse reklamationsärenden som mina kunder har haft, då har man inte sagt något om att jag inte får sälja deras produkter.
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Jag har kikat runt lite... Som jag förstår det är varumärkesintrång lite mer besläktat med piratkopiering. I mitt fall handlar jag ju produkter direkt av varumärkesinnehavaren, inte på sidan av. Det borde väl inte kunna vara missbruk av varumärket?

Däremot lutar det mer åt parallellimport men även där är det lite vagt. Parallellimport skulle det vara ifall jag köpte produkterna av tredje part utanför UE och sålde vidare här i Europa mot varumärkesinnehavarens vilja. Men åter igen, jag har ju handlat direkt av dem!
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    mar 2010
    Ta kontakt med tillverkaren, fråga dem specifikt om det är okej att du köper varor direkt från dem och säljer i Sverige.

Jag ser det otroligt långsökt att en distributör på något sätt, what so ever skulle vinna en stämning i tingsrätten, där du har okej från tillverkaren.
    De ska ju snarare stämma tillverkaren, för att de inte fullföljer sitt avtal om att erbjuda distributören ensamrätt, inte dig.
    Men det är antagligen lättare att hota dig, än att bita handen som föder dem.

Har haft ett liknande ärende där jag blev stämd av den nordiska distributören för att jag plockar varor från Tyskland/Österrike istället för denna distributör.
    De förlikades i det förberedande och stod för alla mina kostnader, tidsspillan och dessutom ett mindre symboliskt skadestånd.
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    feb 2004
    Låter oerhört märkligt om detta skulle vara olagligt.
    Tillverkaren kan väl inte gå in och förbjuda enskiljda företag att sälja deras produkt.
    Vad de däremot kan är att styra till vilka deras återförsäljare får sälja, om sedan någon återförsäljare i Asien bryter emot detta och förser dig med varor så är det väl inte ditt problem? Det är alltså den som förser dig med varor som tillverkaren eventuellt kan ha klagmål på, i det här fallet de själva eller är lagtexten så pass tokig att de kan styra gråimport? Var tog i så fall den fria konkurrensen vägen och varför betalar vi miljarder till EU utan att få något tillbaka.

Nu kan jag som synes inget om hur lagtexten är utformad utan detta är bara sunt förnuft, fast det går väl inte alltid hand i hand med lagar och regler.
    Senast redigerad av Andreas den 2012-02-28 klockan 16:59.
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    jan 2005
    Och du är säker på att det är äkta original du köper så ser jag inte att det är något du kan förlora. Det är upp till distributören att kontakta tillverkaren och klaga, sedan får tillverkaren agera mot den som säljer till dig. Jag ser inte att du gör något olagligt så länge du handlar originalvaror.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •