Notiser

Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 41 till 50 av 50
  1. #41 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Jag trodde det var i den här tråden jag gjorde ett inlägg om fel som gratisbidraget innehåller. Jag hittar inte på det.
    Det här bidraget innehåller fel och det finns inga genvägar att få det att fungera. Var nu mitt inlägg är där jag listade felen nånstans så skulle jag vilja referera till läsning i det. *Letar*

Edit: Refererar till denna artikel tillsvidare http://www.oscforum.se/showthread.php?t=9557
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #42 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av End Visa inlägg
    Svenska admin och catalog till 2.3.1.

Filer: UTF-8
    Baserad på "2.2 MS2 Swedish (all-in-one)"

http://addons.oscommerce.com/info/7665

Med vissa ändringar, samt allt det nya.
    Jag får problem med detta. Det funkar fint på admin-sidan men på kundsidan blir det knas. På engelska är det ok http://rubinrc.se.preview.binero.se/...hp?language=en men gå in och testa svenska så får ni se: http://rubinrc.se.preview.binero.se/...hp?language=se

Tacksam för förslag på en lösning!
    Svara med citat  

3. #43 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Sir j david. Får köra samma svar även här. Bidraget innehåller fel, för många för att lista dom. Antingen använda ett annat bidrag eller köra två heldagar att leta fel och gå igenom teckentabeller. Glöm inte att du även måste ha min MySQL I/O Fix då oscommerce innehåller brister för språkpaket med utländska tecken. De valde inte ens att fixa det i 2.3.3 om jag förstår rätt.

Du kan även använda ett ISO-8859-1 paket men då behöver du mitt bidrag ISO-8859-1 & UTF-8 Dual Support.
    Svara med citat  

4. #44 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av TiM Visa inlägg
    Sir j david. Får köra samma svar även här. Bidraget innehåller fel, för många för att lista dom. Antingen använda ett annat bidrag eller köra två heldagar att leta fel och gå igenom teckentabeller. Glöm inte att du även måste ha min MySQL I/O Fix då oscommerce innehåller brister för språkpaket med utländska tecken. De valde inte ens att fixa det i 2.3.3 om jag förstår rätt.

Du kan även använda ett ISO-8859-1 paket men då behöver du mitt bidrag ISO-8859-1 & UTF-8 Dual Support.
    Tack för ditt svar! Skulle man kunna få be om en länk till ett annat bidrag som inte innehåller fel? Hänger inte riktigt med i svängarna här, är "ISO-8859-1 & UTF-8 Dual Support" ett "språk-bidrag" som kräver "ISO-8859-1 paket"? Dvs ersätter då "ISO-8859-1 paket" "MySQL I/O Fix". Vad är vad så att säga?

När jag ändå är igång så kan jag beskriva min situation. Jag har en OSC 2.2-webshop i drift hos one.com (www.rubinrc.se) och håller på att bygga en ny från grunden hos Binero (länkat till ovan i tråden). Först tänkte jag få ordning på det här med språket och sedan är det dags att sätta igång och bearbeta tabellerna från gamla 2.2-databasen så de passar in i nya 2.3-databasen.
    Svara med citat  

5. #45 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    OsCommerce 2.3.1 är avsett för UTF-8 (mail o allting). Skaparen glömde dock att MySQL lever sitt eget liv. Installationen av osCommerce innehåller ingen kod för tabellernas collation (teckenkod). Hos de flesta hotell blir de av automatik latin1 (en 7 bit teckenuppsättning). Nu är det ju så att du kan ha nästan vilket teckenkod som helst för tabeller. Bara du talar om att din hemsida vill jobba med UTF-8 (8 bit) så kommer MySQL automatiskt sköta konverteringen av koden. Då pratar vi om teckenkod för överföringsläge istället för teckenkod i tabeller.

Så även om du skapar tabeller i UTF-8 så kan MySQL vara inställt på latin1 överföringsläge. Det resulterar i att all output konverteras till latin1 och ekas ut i en UTF-8 omgivning. Och omvänt tror MySQL att din UTF-8 input är ISO-8859-1/latin1.

Nu till det underbara hur fel + fel blir rätt. När data stoppas in felaktigt i databasen så blir det omvänt när det skall tillbaka vilket ger rätt. Om data däremot är rätt i databasen blir det fel när det ska ut och vice versa. Det är alltså bara när nåt kommit in fel som det kommer ut rätt. Ta en titt i phpMyAdmin så ser du om data kommit in fel. Då är åäö lagrade med kråkfötter istället. Är det tilltrasslat kan vi skapa en annan forumstråd hur man kan reparera det INNAN det blir blandat med fel och rätt. För då finns inga medel att rädda information. En ominstallering och börja ny kula är det enda alternativet.

Min fix UTF-8 I/O Fix och Dual Support bidragen är nog mina mest nerladdade. UTF-8 fixen är inbyggd i och kommer från Dual support bidraget. Det är en bantad lösning av Dual Support som bara är för UTF-8. Bidraget talar om för MySQL att data som kommer in och ut ska vara UTF-8, så mySQL vet om informationen behöver konverteras innan den ska in/ut.

För mer läsning kan du kika lite på produktbeskrivningarna. Oscommerce-addons.com hittar du dessa på.

Notera detta är lösningen för MySQL. Det berör inte fel i språkpaketet här i tråden. Fel i språkpaketet här är att vissa filer har man missat konvertera till UTF-8. Och andra innehåller fel i format för datum, så registrering/ändring av t ex födelsedatum blir fel. Födelsedatum är översatt till personnummer men tabellen tar inte emot 10 siffriga "datum". Den innehåller även felaktiga referenser till system locales, dvs färdiga paket med regional information såsom månaders namn etc. Sen förekommer en del stavfel, särskrivningar (skum tomte), och terminologiska fel.

Det finns inga andra gratisbidrag, och du förstår kanske arbetet bakom mitt språkbidrag på min hemsida och varför det kostar en slant. Det är bara ställa sig inför valet. Göra det själv, eller betala nån annan som gjort det åt dig. Är en fråga om fritid

Hoppas jag gav dig ett utförligt svar på dina frågor?

För migrering av data hittar du ett verktyg på min hemsida som heter MySQL Data Migrator. Den omfattar all info i databasen som berör originalfunktioner (dvs inga 3e parts bidrag).
    Svara med citat  

6. #46 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Checklista för installation av språkpaket

* Installera UTF-8 Input/Output Fix alternativt UTF-8 & ISO-8859-1 Dual Support
    * Installera språkpaket
    * Stopp och belägg att ange mappnamn "svenska" då alla språkmappar i osc är i enlighet engelska namn (=swedish)
    * Ange inte språkkoden se då det är en landskod och landskoder har alltid stora bokstäver. Språkkoden för svenska är sv. (Fy skam åt de betalaktörer som bygger system, men vet inte skillnaden). Om man vill ange dialekter så skriver man sv-SE eller sv-FI (svenska-Finland).
    * Kontrollera att åäö ser rätt ut i phpMyAdmin
    * kontrollera att åäö visas rätt på sajten.
    * Om åäö felar på hemsidan, är det en text från databasen eller språkfilen. Kommer texten från språkfilen, kolla att respektive språkfil är sparad med rätt teckenkod.
    * Förlita dig inte på entities där ä blir ä då dessa inte funkar i e-post som inte är MIME/HTML. "Din order order är på väg"
    Svara med citat  

7. #47 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Tack! Jag ser inga som helst problem med att betala för ditt språkbidrag - ska gå in på din sida och köpa!

Jag har faktiskt lyckats migrera databasen. Gjorde en dump som jag städade bort "ointressanta" tabeller ur i notepad++ och sedan läste jag in den in i nya shoppen. Jag ställde in UTF-8 vid både export och import (via phpmyadmin) men åäö visas inte korrekt på websidan - däremot ser det korrekt ut i PHPmyadmin på nya siten. Ser det hoppfult ut för mig då tro?
    Svara med citat  

8. #48 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Låter som mysql sessionen behöver UTF-8 Fixen då. Maila mig annars så får du bidraget per mail med vanlig faktura. Try before you buy helt enkelt.
    Svara med citat  

9. #49 Standard  
    Reg.datum
    maj 2009
    Citat Ursprungligen postat av TiM Visa inlägg
    Checklista för installation av språkpaket

* Installera UTF-8 Input/Output Fix alternativt UTF-8 & ISO-8859-1 Dual Support
    * Installera språkpaket
    * Stopp och belägg att ange mappnamn "svenska" då alla språkmappar i osc är i enlighet engelska namn (=swedish)
    * Ange inte språkkoden se då det är en landskod och landskoder har alltid stora bokstäver. Språkkoden för svenska är sv. (Fy skam åt de betalaktörer som bygger system, men vet inte skillnaden). Om man vill ange dialekter så skriver man sv-SE eller sv-FI (svenska-Finland).
    * Kontrollera att åäö ser rätt ut i phpMyAdmin
    * kontrollera att åäö visas rätt på sajten.
    * Om åäö felar på hemsidan, är det en text från databasen eller språkfilen. Kommer texten från språkfilen, kolla att respektive språkfil är sparad med rätt teckenkod.
    * Förlita dig inte på entities där ä blir ä då dessa inte funkar i e-post som inte är MIME/HTML. "Din order order är på väg"
    Om man råkat ange se istället för sv, är det bara att gå in och ändra i admin-gränssnittet då? Eller har man ställt till med annat?
    Svara med citat  

10. #50 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Det är bara gå in o ändra, förutsatt att du väljer et annat språk i webbläsaren medan du gör det. Annars kommer sessionen krasha. Då får du starta om webbläsaren för att börja en ny session.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •