Notiser

Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1 Standard Mäss-dags. Hur bokför jag fel i kassan -17 kr? 
    Reg.datum
    maj 2008
    Hej!

Jag är på Syfestivalen på Älvsjömässan. Denna gång med kassaapparat. Hur bokför jag att det saknas 17 kr som borde varit i kassan (mamma räknade växel i huvudet några gånger då hon missade att be kassapparaten räkna ut växeln så kanske där...)? Igår saknades det 6 kr. Det är så små summor men iaf.

Tusen tack!

/Sofia
    Babythings - Allt din baby behöver och lite till
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    feb 2008
    Kassarabatt? :P
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    maj 2008
    Jag vill ju alltså veta hur man bokför sånt.
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    mar 2010
    Kontot heter 3731 eller 3730 om jag minns rätt.
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Jag tycker du ska boka bort försäljningen på det beloppet som du lämnat ut för mycket växel på (ev som kassarabatt), för att få momsen rätt.
    Handlar en kund för 70 kronor, lämnar en hundralapp, får 50 kronor tillbaka så menar jag att du har sålt för en 50-lapp.
    Sannolikt har du en knapp för återköp/varuinköp/kassarabatt eller liknande på din kassa. Slå in 20.- och skriv på kvittot vad beloppet avser (tid, produkt, kassör, kund osv.) så att skm blir nöjd om de vill titta på din bokföring.
    Beloppen är så små att det inte har någon större betydelse, men som du säger är det viktigt att göra rätt, nästa gång kanske det är betydligt större belopp.

I ditt fall är det ju självklart enklast om du lägger i 17.-, men det var ju som sagt inte det du frågade efter.

//Peo
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    maj 2008
    Tack så mycket för svaren!

Som sagt så är det säkert lättast att lägga pengar i kassan denna gång. Särskilt som jag hittade en tappad tia.

Jag ville mest veta hur man ska göra för framtida behov och ifall det skulle ha blivit en större diff den tredje dagen.

Tusen tack!

/Sofia
    Babythings - Allt din baby behöver och lite till
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •