Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14
  1. #1 Standard ClickBank.com + Skatt Som Affiliate? 
    Reg.datum
    apr 2010
    Tjena.

Jag är medlem på Clickbank.com och säljer grejer för rätt stora summor varje månad. Har inget företag lr något, utan de skickar checkar till mig varje månad från USA.

Jag har fått säkert 30 checkar lr något, och alla har lösts in fint på kontot. Sparar minst 50% eftersom jag är osäker på skatt osv...

Har inte direkt tagit "skatte delen" så seriöst eftersom IRS har ansvar för moms, bla bla, osv. Jag är väl egentligen som en "anställd" i USA enligt deras skatte regler, men jobbar från Sverige och därför slipper IRS skatt, MEN...

Hur blir det i Sverige? Måste jag betala endast egen avgift på min inkomst, ingenting, eller hur funkar det.

Det är ju "digitala varor i utlandet" sålt i utlandet med utländska kunder... Och om det är sålt i EU lägger de på moms osv till priset...

Jag borde väl bara behöva skatta på det jag tjänar?

Kanske borde kollat upp sånt innan man drog in ett par hundra tusen :P

- Affiliate Kungen
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    apr 2007
    Har du drat in några 100 tusen så kan du gått betala skatt som vi alla andra!
    Du är ju skriven i swea! Antar att du går till sjukan när du är sjuk osv....

Citat Ursprungligen postat av AffiliateKungen Visa inlägg
    Tjena.

Jag är medlem på Clickbank.com och säljer grejer för rätt stora summor varje månad. Har inget företag lr något, utan de skickar checkar till mig varje månad från USA.

Jag har fått säkert 30 checkar lr något, och alla har lösts in fint på kontot. Sparar minst 50% eftersom jag är osäker på skatt osv...

Har inte direkt tagit "skatte delen" så seriöst eftersom IRS har ansvar för moms, bla bla, osv. Jag är väl egentligen som en "anställd" i USA enligt deras skatte regler, men jobbar från Sverige och därför slipper IRS skatt, MEN...

Hur blir det i Sverige? Måste jag betala endast egen avgift på min inkomst, ingenting, eller hur funkar det.

Det är ju "digitala varor i utlandet" sålt i utlandet med utländska kunder... Och om det är sålt i EU lägger de på moms osv till priset...

Jag borde väl bara behöva skatta på det jag tjänar?

Kanske borde kollat upp sånt innan man drog in ett par hundra tusen :P

- Affiliate Kungen
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    apr 2010
    Jo. Det är klart. Jag ska ringa till Skatteverket nu och boka tid med nån kille som är expert på det här, men läser info om t.ex. VAT osv och det tar ClickBank hand om och skickar och betalar till Sverige. 25% MOMS dvs.

Så jag ska nog bara skatta på mina intäkter som en "independent contractor" gentemot clickbank men vi för höra vad den här killen säger.

- Piz
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    nov 2011
    Hej,

Jag håller på att starta eget företag och ska syssla med internet marknadsföring, också
    affiliate marknadsföring via clickbank,

tänkte höra med dig hur det gick för dig när kontaktade skattis, ´jag måste ju själv veta alla regler nju när jag ska dra igång.
    hade vart kul och intressant att prata lite med dig eftersom att du verkar ha rätt bra erfarenhet,

vill du man vi också byta mail.

Mvh
    Sandra
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    1. Du måste betala skatt i Sverige, dvs där du bor.
    2. Clickbank skickar inte med någon moms.
    3. I bokföringen måste man dock ta hänsyn till momsen, fiktivt (när det gäller överföringar utanför Eu som jag antar clickbank är).

Det här är väldigt kluriga frågor, och det är inte så kul att många år senare bli upptaxerad vid en revision. Mitt tips: kontakta en bokföringsfirma. För mindre summor och kanske en 30 transaktioner per år bör du inte betala mer än en 3000 till 6000 kr. Värt varenda krona.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    nov 2011
    Tack End!

1. Skatt i sverige på alla intäkter är självklart.
    2. Betyder att ??
    3. "fiktivt"? när jag bokför ska jag dra bort eller lägga på moms?

Tack på förhand
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    nov 2011
    Jag har kontaktat skatteverket med ingående frågor gällande allt det här.

finns det någon bokföringsfirma eller revisor eller dylikt här som är bra på denna businessen här?
    Eller någon som vet nån/några som är bra i denna branschen?

För jag ska lätt anställa!
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Kolla lokalt nära dig. Välj någon medelstor, så slipper du betala dubbelt så mycket. De allra flesta kan reda ut det här, då det inte är så ovanligt med omvänd moms. Även Paypal kan bokföras rätt enkelt.

Angående skatteverket så är tyvärr min erfarenhet att de vill ha ryggen fri och skickar då bara något "svävande" svar tillbaka.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    dec 2011
    Har du fått något svar från skatteverket?

Sen undrar jag också, clickbank-konton. Dom redovisar man som egna konton, tex 1932? Eller redovisas det när du får betalt från Clickbank som en inkomst i en klump?
    det måste vara det rätta va?

Citat Ursprungligen postat av SandraL Visa inlägg
    Jag har kontaktat skatteverket med ingående frågor gällande allt det här.

finns det någon bokföringsfirma eller revisor eller dylikt här som är bra på denna businessen här?
    Eller någon som vet nån/några som är bra i denna branschen?

För jag ska lätt anställa!
    Svara med citat  

10. #10 Standard High Rated Product Info 
    Reg.datum
    nov 2023
    Please try Google before asking about Top Rated Product Website 04023a4
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg