Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18
  1. #1 Lightbulb En ny ren OScommerce på G! 
    Reg.datum
    feb 2010
    Jag är i slutskedet av att bygga en stark och uppdaterad version av OScommerce RC2a.

Till skillnad från den ursprungliga versionen har jag gjort följande (exempel):

1) Full validering enligt w3c-standard, html & css, av både frontend och backend.

2) Korrigering av alla kända buggar och de som jag själv kunnat identifierat.

3) Starkt förstärkt säkerhet både frontend och backend.

4) Ny logik för att enkelt kunna variera design efter kundens önskemål.

5) Komprimering av html-kod & css för snabbare responstider. Detta kommer också för javascript

6) Infört Svenskt språk. Fullständig översättning är i slutskedet

7) Korrigering av Engelska språket.

8) Korrigering av sql-databasen.

9) Delar av koden är nyskriven, tex för "buttons". De gamla bildern för buttons ska tas bort för alla språk, de behövs inte.

10) Uppdateringar via github, svn etc.

Hitintills har jag investerat drygt 400 timmar i projektet, uppskattningsvis återstår 80-100 timmar.

Denna nya OScommerce kommer att marknadsföras av OSCmasters.se under nytt namn.

Koden kommer att skyddas, så att piratkopiering förhindras.

Min planering är att kunder kan köpa denna variant, eller hyra.
    Diskussion pågår med ett web-hotell som drivs av personer som tidigare deltagit i utvecklingen av den ursprungliga OScommerce.
    Detta betyder att mycket stark support kan erbjudas. Få webhotell har detta idag.

Jag hoppas detta kan vara intressant för er. Titta gärna in på en demo-butik: ji-fashion (I denna pågår utvecklingsarbetet och tester).

Vänliga hälsningar

Sara Juto

e-post: "kontakta oss" i demobutiken
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Skyddande av kod när det gäller Open Source är inte den rätta lösningen. Då är det inte längre Open Source/Öppen källkod som det hela handlar om.
    Senast redigerad av Jari den 2010-02-12 klockan 21:54.
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Citat Ursprungligen postat av Jari Visa inlägg
    Skyddande av kod när det gäller Open Source är inte den rätta lösningen. Då är det inte längre Open Source/Öppen källkod som det hela handlar om.
    Reagerade på det med. Om ni går den vägen måste ni konkurrera med Jetshop, E-butik.se osv.

Det finns sådana här lösningar (öppen källkod) från Jaris 1000 kr fast till 500 kr / månad har jag sett. Så ni är inte helt utan konkurrens. I vilket prissikt hade ni tänkt att ligga?
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

4. #4 Wink Open Source... 
    Reg.datum
    feb 2010
    Tanken är att de som tänker använda den nya versionen av OSC,
    ska ges ett skydd så att den design etc., som kunderna använder inte går att stjäla (plagiarism, hotlinking etc.)

Källkoden är till en ganska stor del nyskriven, gammalt är rättat och nytt har tillkommit, dessa delar ska givetvis ingå dock med förbehåll avseende rättigheter.

Hur konceptet kommer att gestalta sig är ännu inte helt klart (diskussioner pågår med blivande partners). Jag är dock övertygad om att konkurrens bara blir stimulerande.

Jag ber om förståelse för att jag svarar först nu, jag har haft en del att göra

Vänliga hälsningar

Sara J.
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    nov 2004
    Jag har också lite svårt att få ihop det hela med att koden kommer att skyddas. Om du tänkt kryptera den så blir den nog svårsåld. Jag tror inte många är intresserade av ett script som är krypterat och ingen annan än säljaren kan ändra på. Det går ju att dekryptera det, men det blir ju ett brott och en kostsam och bökig uppgift.
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Slik jeg ser det vil det du planlegger stride mot GPL lisensen og er dermed ikke lov.

Om du videreformidler en modifisert utgave av osCommerce er dette også lisensiert under GPL(dine endringer). Den som mottar koden kan fritt distribuere denne videre. Det er jo hele poenget med GPL lisensen!
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Taget ifrån osC copyright

"It is entirely within your right however to add to the copyright notice to claim rights on the changes you have made."
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Hmz om nu detta stämmer :
    1) Full validering enligt w3c-standard, html & css, av både frontend och backend.
    Kan det vara lämpligt att det går att köra w3c valideringen på sidan ;-)

Kör man valideringen på din sida får man:
    CSS
    Validator
    Error
    Target: ji-fashion

I/O Error: ji-fashion Forbidden
    Senast redigerad av Umbra den 2010-02-20 klockan 18:53.
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Citat Ursprungligen postat av Umbra Visa inlägg
    Taget ifrån osC copyright

"It is entirely within your right however to add to the copyright notice to claim rights on the changes you have made."
    Det er korrekt. Om du gjør endringer i kildekoden kan du legge til ditt navn der
    Svara med citat  

10. #10 Smile  
    Reg.datum
    feb 2010
    Citat Ursprungligen postat av Umbra Visa inlägg
    Hmz om nu detta stämmer :
    Kan det vara lämpligt att det går att köra w3c valideringen på sidan ;-)

Kör man valideringen på din sida får man:
    CSS
    Validator
    Error
    Target: ji-fashion

I/O Error: ji-fashion Forbidden
    --------------------------------------
    Se där, så stark säkerheten är!

Full validering är absolut nödvändig detta gör det betydligt enklare vid ändring av koden eller när ägaren vill lägga till contributions. De senare brukar som regel innehålla fel som då blir enklare att rätta eftersom kärnan är felfri.
    Läser man supportfrågor på diverse forum, så berör de flesta frågor på att koden inte är felfri, varken i kärnan eller i många populära contributions. Som butiksägare är ju målet att sälja, inte att pyssla med kod.

Tack för ditt inlägg!

Sara J.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •