Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11
  1. #1 Standard Svensk installationsguide 
    Reg.datum
    jan 2004
    Svensk installationsguide för Magento.

1. Se systemkrav här först. Alla de större svenska webbhotellen fixar Magento. Så som Binero, Oderland och Loopia. one.com har ej stöd för Magento.
    2. Ladda ner Magento och packa upp, med hjälp av winrar t.ex.
    3. Lägg upp på ditt Webbhotell med hjälp av ett ftp-program (se frågor & svar längst ner om du har problem här).
    4. Skapa en MySQL databas med användarnamn / lösenord eller använd en existerande. Hör med ditt webbhotell om detta.
    5. Filer och kataloger som måste vara skrivbara (755): magento/var/.htaccess, kataloger magento/app/etc, magento/var, och alla kataloger under magento/media.

Om du använder Filezilla, höger klicka på filen ovan samt katalogerna och välj "Ändra filrättigheter". Skriv 755 i rutan. Om det inte fungerar senare, ändra till 777.

6. Installera Magento. Gå till din domän som är kopplad till webbhotellet du köpt, t.ex http://www.example.com/magento/ är själva butiken. Installationen görs då via: http://www.example.com/magento/install/.
    7. Själva installationsalternativen är rätt självförklarande. Här måste du ange dina daatabasuppgifter också från steg 3.
    8. Klart...

Frågor & Svar

Använda ftp-program för att ladda upp till Webbhotell? Vad är det?

För att kunna ladda upp Magento till ditt webbhotell (som möjliggör att andra kan se din webbutik på Internet), så måste du använda ett ftp program. Titta under länken Webbhotell om du inte har något sådant.

Exempel på ftp-program:
    FileZilla - The free FTP solution (gratis)

Ett webbhotell köper du. Om du bara vill testa Magento så kan du installera en lokal webbserver (som bara du kan använda, syns ej på Internet). För detta rekommenderas:
    Download WampServer 2 - Download PHP, apache, MySQL

Med FileZilla kan du enkelt skriva in dina uppgifter du fått från webbhotellet i adressfältet längst upp:
    http://filezilla.sourceforge.net/images/screenshot.gif

Många webbhotell har adressen i formatet ftp.oscforum.se. Användarnamn och lösenord brukar vara samma som till eventuell kontrollpanel. Du får allt detta via mail från ditt Webbhotell, fråga dem gärna om du är osäker.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    jul 2007
    One.com klarar ej av detta, och dom har inga planer på att göra sig kompatibla enligt supporten
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    upplever one.com som dåliga i största allmänhet men vad gör att dom inte har stöd för Magento ??

Och vad det gäller magento så anser jag inte det är ett bra allternativ för svenska företag då support för magento för ett mindre svenskt företag skulle bli betydligt högre än om dom använder osC.. Och kostnaden är det största problemet för dom flesta som är här på forumet.. För ett större företag som kan betala typ 10000 -20000 för en fungerande bra butik visst..

Förövrigt skulle jag rekomendera xamp före wamp men det är väl en smak sak. Observera också att osC INTE funkar i senaste versionerna av xamp och wamp(resrverar mig för wamp..)
    Senast redigerad av Umbra den 2010-01-04 klockan 18:11.
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    mar 2005
    Skulle gissa att det är kravet på PDO_MySQL som ställer till det för bl.a. one.com
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Hmm men PDO_MySQL är väl bara om du använder en magento som använder gamla mysql ??

*EDIT Magento har inget sådant krav vad jag vet..
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Det är inte Safe_mode off som är problemet?
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Bör inte vara det.. Om så är fallet så är det Magento som är dåligt med tanke på att det går att få osC att funka i båda fallen. Har någon ett konto på one så ska jag testa...

Finns inget i oneś config som säger att det inte skulle funka..

*EDIT Beroende på hur man ser det med safe_mode så ska det ALLTID vara off så funkar inte magento för det så är det Magento som är fel kodat...
    Senast redigerad av Umbra den 2010-01-04 klockan 21:28.
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    mar 2005
    Här finns ett script för att testa om det går att installera Magento på servern:
    Magento - Knowledge Base - How do I know if my server is compatible with Magento? - eCommerce Software for Growth

Vat inte hur aktuellt det är, men man nämner fortfarande pdo_mysql som krav. Vet att jag testat att installera tidigare lokalt men stötte på patrull eftersom min php-version inte hade inkompilerat stöd för pdo.
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av End Visa inlägg
    Det är inte Safe_mode off som är problemet?
    Stämmer, det var det jag blev tillsagd.. de var tvunga att stänga av de och de var inte
    en möjlighet för dom.
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    PHP6 ska helt ta bort den funktionen, ska bli kul att se vad de hittar på då.

Har ändrat i guiden nu, att one inte har stöd.
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •