Notiser

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20
  1. #1 Standard Redovisningskostnad, vad är rimligt? 
    Reg.datum
    jul 2008
    Tänkte höra om någon vet vad som är rimlig timbebitering för en redovisningskonsult. Vår har tagit 750 kr/timma och det låter väldigt dyrt. Vi har ett litet företag och inför bokslutet säger de sig ha lagt ner 17 timmar. Kan det stämma när vi lämnar in nästan färdigt material?
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    nov 2007
    Citat Ursprungligen postat av bftanten Visa inlägg
    Tänkte höra om någon vet vad som är rimlig timbebitering för en redovisningskonsult. Vår har tagit 750 kr/timma och det låter väldigt dyrt. Vi har ett litet företag och inför bokslutet säger de sig ha lagt ner 17 timmar. Kan det stämma när vi lämnar in nästan färdigt material?
    Förra årets bokslut betalade Jag ca: 8000 kr till revisorn för bokslut och då konterade Jag allt själv.Deklaration ingår.
    Då gjordes en del rättelser av mina konteringar.
    Har för mig att revisorn tar typ: 690 kr / timmen, "konterare": 350 kr/timmen.
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    apr 2006
    Bokföringsarvode mars-april 08 3,75h a 560:-
    Bokslut,rörelsedeklaration tax 08 1,50h a 560:-

Belopp exkl moms

Jag gör nada själv, bara lämnar in alla papper
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Allt under 1000 kr/tim känns rimligt, men visst kan man komma undan billigare i mindre företag.

Frågan är kanske vad de lagt ner 17h på, be dem redovisa det så kanske det finns något att jobba med.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

5. #5 Standard Nja?! 
    Reg.datum
    dec 2008
    Citat Ursprungligen postat av bftanten Visa inlägg
    Vet inte riktigt om det kan stämma, beror väl dels på vilken typ av företag du har, hur mycket papper och avdrag som ska/kan göras, men på 17 timmar så borde du få nästan en hel pärm till tillbaka
    I de större städerna och de mer etablerade redovisningsbyråerna så kan priset faktiskt ligga däromkring, jag själv har kontor hemma och tar 350+moms resp 450+moms för bokslut mm. Men som sagt, på 17 timmar och till det priset så ska du få ett nogrannt och välarbetat "bokslut" om det va de saken gällde. I de flesta fall kan man säga att 30-40 verifikationer görs på en timme om man är insatt i branchen man arbetar med, och det är inte kundens skyldighet att betala för efterforskningar, det ska vara en självklarhet när man anlitar någon proffisionell att dom kan sin sak. Tyvärr har jag hört många som blivit besvikna på de stora byråerna med ett etablerat namn Jag rekommenderar en mindre byrå eller likande, inte bara för jag själv jobbar så men av erfarenhet så är det min rekommendation. Hoppas du kan räkna lite på det och komma fram till en egen slutsats. Bokslutet som sagt kan variera beroende på en hel del olika saker.
    Lycka till!

/Nathalie
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag själv anlitade en internationellt aktad byrå med kontor i vår stad för vårt första aktiebolagsbokslut. Jag kände mig rånad efteråt. Revisionen kostade ungefär som den prisuppskattning vi fick innan vi körde igång, men bokslutet kändes orimligt dyrt. Vi hade bokfört allting själva under året och fick beröm för ordningen på bokföringen. Vi har ingen stor verksamhet, 2 anställda, mycket är återkommande varje månad och konteras likadant varje gång, osv. Vi hade en lista med 4-5 frågor, där vi hade varit osäkra på konteringen och fick tillbaka ett verifikat med 7-8 ändringar som skulle göras. För detta tog man drygt 8.000:- Som sagt, rena rånet enligt min mening och dom kan se sig i stjärnorna efter att få göra samma jobb nästa år. Hade det inte inte varit ett sånt krångel med bolagsstämma, anmälan till Bolagsverket osv så hade jag bytt revisor också.

(Det var alltså samma byrå som gjorde både bokslut och revision, men som alla stora byråer så har de två olika org.nr för att kringå lagkravet att inte samma firma gör båda delarna)
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    maj 2010
    750 kr/timma ÄR ju dyrt... jag betalar 300 kr/timma och jag är jättenöjd. tänker absolut inte byta redovisningsbyrå.... sifferhjälpen ekonomibyrå sköter min redovisning, du får kolla deras sida och se om det finns nåt intressant för dig Bokföring, Löpande bokföring, BokföringsbyrÃ¥, Bokslut, Ã…rsredovisning | Sifferhjälpen
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    mar 2010
    Betalar runt 900 i timmen jag också, fast å andra sidan mäter inte jag kostnaden i tid utan i att denne är väldigt snabb.
    Så jag tjänar på det gentemot att betala 400kr i timmen till nån klant som sett en how-to guide på youtube.
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    För vanlig bokföring i enskild firma betalar jag 321 kr/h.
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Vet faktiskt inte vad jag får ge i timmen, men hela bokslutet gick på ca 13 000 kr i år. Och då hade jag gjort all bokföring själv (dock återstod lite kompletteringar och rättning). Så någonstans runt 500 till 800 kr ger jag antagligen.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •