Notiser

Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 49
  1. #11 Standard  
    Reg.datum
    jun 2006
    Originally posted by End@Apr 30 2007, 10:32
    Skulle vilja lägga in tre saker här när det gäller att få besökare, rent statistiskt så handlar mellan 0.5 och 3% i en butik (unika besökare). Har man inga besökare = inga ordrar.
    Jag var skeptisk till detta. I juli 2006 skrev jag att vi hade ca 3.2% köp per unik besökare. Målet blev att kunna hålla sig över 3% när trafiken steg.

Efter intensiv sökordsannonsering på Google har vi idag 4 gånger så mycket trafik (april 2007). Tro't eller ej, köpen låg på 4,7%. Den ökade trafiken för med sig större rykte & varumärke. Fler som besöker oss har alltså hört talas om oss INNAN de hittar hemsidan. Sånt ökar också köpfrekvensen.
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #12 Standard  
    Reg.datum
    mar 2007
    (abc @ Apr 30 2007, 00:58 )
    Jag tror att en snabb butik är viktig, jag tillhör själv de som lessnar väldigt fort om man får sitta och vänta på jättescript eller bilder som skall laddas på varje sida. Var idag inne på en sida där man säljer it-prylar som såg snygg och seriös ut men där flera sidor hade bilder på som tillsammans uppgick till 500 kb. Jag struntade i att handla där för det blev alltför segt att navigera runt i butiken.
    När jag skulle bygga butiken och tittade på konkurrenterna reagerade jag också på detta. Vem vill titta på en kategori-sida där varje "tumnagel" är 100-200kb?

Jag utökade själv med tumnagel-bilder, men tror att det finns contribs för detta. Nu är kategori-sidorna under 25 kb, och varje tumnagel under 10kb. Med 0,5Mbit är överföringstiden ca 1s, men de flesta verkar ha minst 2Mbit idag. Nu är det mer än ekonomisk fråga: att hålla sig under 10Gb per månad som är Loopias gräns. Fast som End påpekade: fler besök ger fler köp. Så den ekonomiska frågan blir nog akademisk.
    Jag har för någon dag sedan installerat en väldigt smidig(och lättinstallerad) contrib i en butik jag meckar med som gör automatiska tumnaglar av alla miniatyrer, filstorleken blir väldigt liten och det går att ställa in vilken kvalitet man vill ha på tumnagel-bilderna. I mitt fall sparade jag ca 80 % på varje tumnagelbild (mina "stora" jpeg-bilder är vanligtvis rätt små, 400 x 400 px som upptar mellan 12-25 kb styck men har man jättebilder på 150 kb eller så kan man säkert spara in minst 95% på varje bild.

Har man 20 tumnaglar på en sida så är skillnaden i laddtid märkbar även i mitt fall och då sitter jag med en uppkoppling som teoretiskt är 24 mbit/s.

Ang bandbredd så är det ju förhållandevis små kostnader idag för att ha mer trafik men innan man köper mer trafik bör alla som kör oscommerce testa att slå på gzip-komprimeringen (steg 1 rekommenderas), snabbar dessutom upp sidan ytterligare.

Contriben jag använder till tumnaglar: 'On the Fly' Auto Thumbnailer using GD Library
    Svara med citat  

3. #13 Standard  
    Reg.datum
    maj 2007
    tips på ett bra webhotell är one.com, har använt det i flera år och det är prisvärt.

för 12kr i månaden får man 1gb serverplats, fri trafik och riktigt avancerad statistik. servern stödjer asp,php5 & MySQL.
    Svara med citat  

4. #14 Standard  
    Reg.datum
    jun 2007
    Jag sitter jusst nu i startgroparna att starta en e-handel, eller egentligen vet jag inte riktigt om en e-handel är rätt väg att gå då jag tillverkar det mesta på beställning efter kundens önskemål.
    Hur som haver så bestämde jag mig i alla fall för att använda mig av osC för att marknadsföra redan gjorda designer så att kunden bara behöver välja storlek och färg och sen vänta ett par dagar på sin leverans. problemet jag har nu i starten är dock att jag inte har ett större lager med passande designer. (skär folie för skyltar, bildekor m.m.) Har dock arbetat fram ett system för gästdesigners att sälja sina designs i min webshop för att jusst öka utbudet med redan ritade och klara produkter, detta bygger på att någon ritar en design, får annonsera den i min butik jag räknar ut vad hans/hennes design sen kostar att tillverka lägger med den informationen i produktbeskrivningen och sen hoppas på att folk köper även deras designer vilket förhoppningsvis leder till att jag sen får tillverka dekalerna och skicka ut. för övrigt så har jag bestämt mig för att ta en avgift på 15% av salupriset på designen (vid försäljning) synpunkter på den avgiften är mycket välkomna, för hög? för låg? så som jag ser det så bör inte någon sälja sin design för mer än 500kr vilket innebär att han/hon fortfarande får ut 425kr för sitt verk.

jusst nu har jag hela noll produkter i min katalog, vilket mest beror på att jag inte öpnat butiken ännu.

men tips om hur man genererar en försäljning på customtillverkade artiklar vore mycket tacksamt, lokalt i norrort har jag redan ett mindre känt namn, problemet är väl att bli mer namnkänd över landet...

även tips på hur man får en butik att inte se helt tom ut utan att ha 500 prudukter vore tacksamt, annars får jag plita med pennan som sjutton här under sommaren...

att bero på snabba leveranser så är min tanke att erbjuda mina kunder en dörr till dörr leverans direkt efter tillverkning inom stockholmsområdet mot en milersättning om inte ordern överstiger ett visst värde. tros om den idén? flip eller flop?
    även DHLtransporter och sen självklart om man inte har särskilt bråttom vanliga postbaket samt bussgods på större skyltar.

Sen så såg jag webhotell nämnas här, jag har använt b-one numer one.com under flera år åt mig själv och en del kunder, böt dock förra veckan för att jag kroknade på dem, inte världens snabbaste servrar och jag vart avstängd för att min trafik störde resterande servrar tyckte dem (jag hade inte annat än lite bilder och videoklipp på när jag stuntade med MCn på servern vid tillfälle) så fri trafik är en lögn, om så en vit en. läs alltid avtalet nogrant, ngnstans kommer det alltid att stå att de kommer stänga av dig utan ersättning om du belastar deras servrar för mycket.
    Jag böt iaf till servage.net vilket ökade hastigheten på mina sidor avsevärt gämfört med one.com och servage erbjuder 360GB webutrymme 3600GB monatlig trafik (utan extra kostnader) har varit oerhört snabba confa domän och svara på supporten under den här veckan plus att dem har autoinstaller på en massa applifikationer, däribland osC vilket innebär att om du hör av dig till dem och behöver support att confa din server för att den skall stödja ngt nytt påfund du har hittat på i osC så är detta inget problem, kontot hos servage kostar 6,35euro/månad om man betalar för 14månader och ingen startavgift, och det inkluderar även ett nytt domännamn. värt att kika på kanske.

Har räknat med att slänga upp startsidan och länka till shoppen i mitten/slutet av sommaren och hoppas på det bästa.
    Svara med citat  

5. #15 Standard  
    Reg.datum
    jul 2005
    Jag startade en OsCommerce butik sep 2005, jag har inte lagt ner så mycket tid på design, utan kört med en standard OsCommerce butik. Min åsikt är att 15 ordrar första månaden är bra.

Omsätter idag ca 100.000:- / mån på webbutiken. Målet är väl att omsätta ca 300.000:- mån på webbutiken. Bolaget omsatte ca 4 miljoner förra året, men då är webbutiken en liten del av vår verksamhet. M

Vi ligger på ca 5 till 10 st orders per dag, men då är webbutiken i IT branschen med stenhård konkurans. Vi har dock valt att nischa oss till eftermarknade på IT produkter, är inte så där jätteintresserad av att t.e.x sälja datorer.

Min erfanhet är dock, hur mer grejer vi lägger upp, desto mer säljer vi, så planen är närmast att lägga upp så mycket som möjligt, det innebär dock att undertecknad måste sätta sej ner och utveckla ett Backoffice program till OsCommerce, som kan hålla kolla på leventörers artiklar och priser. Och produkter som har utgått.

Jag bedömer inte en hemsida seriösare bara för det finns stavfel eller inte, det jag tittar efter, det är om det står klart tydligt vem som ligger bakom sajten, dvs ett orgnummer är ett måste. Jag bruka även kolla om bolaget bakom sajten har betalninganm, då undviker jag att köpa, eftersom det är ett varnade tecken på att något är på fallrepet. ABn som skall upprätta en "kontrollbalansräkning" är också ett varnade tecken att man skall nog undvika dem, i alla fall man skall köpa tjänster och sånt man kan vara beronde av under längre tid. Skall man bara köpa en vanligt mög, så går det säkert.

Desigen är säkert viktigt för många, men jag tycker det inte spela så där jättestor roll, eftersom det säger ingenting om bolaget är seriöst eller ej. Det finns massor med 16 årgingar som är duktiga i photoshop eller gimp, och kan få vilken hemsida som helst att se snygg ut. Design är också väldigt subjektivt.

Det finns massor med exempel på bluffbolag som just har lyckas pga snyggdesign, det är allmäntkänt i skojar och bluff branschen att skall man lura någon, så skall man ha snygg design och bra fasad. Därav skall man nog tittar på värden som jag nämner ovan istället.

Men det är min åsikt, kanske för att jag är dyxlekter själv..:-)

Fasttelefonnummer!
    En webbutik som bara har ett 070 nummer ,dvs kontantkort bestyckad mobiltelefon eller liknade, undviker jag också. Utan webbutiken skall ha ett telefonnummer, man skall kunna ringa till dem och någon skall svara under kontorstid. Vi kör inte med telias svindyra koppar abb. utan har skaffa bra 08 nummer och porterat dem till SIP operatörr ( Internettelefoni ) . Har även anskaffa en N95 för att kunna svara på fastanummret även ute på stan, utan att behöva vidarekoppla telefonen. Dock innehåller N95:an massor med buggar.

Contribs

Jag föredra att hacka ihop mina egna contribs , dels får jag saker och ting som jag vill ha det, sedan vet jag att det fungerar. Sedan har jag gjort en del specielgrejer som det knappas finns någon contribs till , men som har varit viktiga för att skaffa kunder. En stor del av webshoppens omsättning är numera beronde av den här produktgruppen.

Google analytics

Kan jag rekommedera! Mycket bra verktyg för att hålla ordning och reda på trafiken.

Har dock gjort följande

Har gjort SEO vänliga länkar i shoppen. Köper inte så mycket sponsrade länkar från google, utan försöker istället se till att få ut innehållet på sökmotor istället.

Vi köper en del annonser på blocket.

Betalninsätt :

Vi erbjuder postförskott, faktura, förskott och kreditkort. Vi kommer antaligen sluta med postförskott, istället få folk betala med kort eller har dom betalningsanmärkningar så får dom förskottsbetala. Vi har kört med kreditor, men kommer börja snart köra med en egen lösning, då kreditor är allders för dyra. Vill man tjäna pengar måste man hålla ner kostnader.

Vi behöver inte kreditor för vår likviditet, utan bara för dom är bra på driva in pengarna, det kan vi göra själv med rätt hjälpmedel.

50:- för en betalningpåminnelse och 160:- för inkasso. Sedan är det bara skicka skiten vidare till KFM.

Vi har även köp ett abb hos blocket, men det ger faktiskt en del trafik. Även det är svindyrt, så är det nog värt dom pengar. Om vi hade köpt reklam i printrad media, så hade de varit dyrare.

Förut låg vi med webbshoppen på one.com, det är webbhotellet från helvete, tro mej. Vi ligger numera på

http://www.okwebhotel.se , dom är dyrare men dom klara av att hålla servrarna online och framförallt kan man ringa till dem och få hjälp med OsCommerce, dom är inte insnöade i microsoft världen som många andra Webbhotell tyvärr är ,många webbhotell har dessutom en arogant och nedsattade syn på Open Source produkter som OsCommerce och Linux.

Jag betalar gladligen mer i webplats hyra, för nedtid kostar mej massor med pengar i förlorade kundintänkter, därav väljer jag bort skräp lösningar som one,loopia, surftown och andra lösningar som jag vet kan ge mej problem.

Ingent fel på MS produkter, men UNIX fungera bättre för webapplikationer, så är det bara.

Originally posted by Leya@Apr 10 2007, 18:01
    Hej,

har ju en nystartad ebutik som har varit i bruk i en månad nu och har lite funderingar kring vad som är viktigast för att optimera försäljningen.

Beror säkerligen på branch mer mera men det är ändå intressant att få igång en diskussion med lite allmäna åsikter och tips.

Min första försäljningsmånad genererade 15 ordrar, dvs ungefär en order varannan dag. Personligen är jag ganska nöjd med det resultatet men såklart vill jag att det skall bli betydligt fler!

Mina egna funderingar kring hur försäljningen ska öka, samt egna brister i shopen kommer nedan:

* Precis som i en vanlig butik skall det se "fullt" ut av produkter. Mycket produkter och lättöverskådligt/navigerat inbjuder till intresse att leta sig vidare i shopen. I en vanlig butik är säljtorgen med exempelvis godis mycket viktiga för att locka in kunden längre in i butiken. När det gäller min egen shop behöver jag verkligen fler produkter men hoppas att den är hyfsat lättnavigerad än så länge.

* Att kunna handla utan att skapa konto! Jag har pwa installerat men tycker egentligen att den är ganska värdelös då kunden ändå måste fylla i samma uppgifter (välja lösenord t.ex.) som när man skapar ett konto. En sak jag själv kan bli irriterad på när jag e-shoppar. Orkar inte komma ihåg fler lösenord och fylla i omständig information. Tips ang. detta mottages tacksamt!

* Snabb leverans och flera betalningsalternativ. Har PF, förskott via plusgiro, paypal och kortbetalning via Certitrade. Vad kunden väljer kanske beror på branch men jag har nästan uteslutande pf och några förskott via plusgiro. Jag hade hoppats på att fler skulle välja kortbetalning (än så länge ingen&#33 eller paypal för att impulsköpen skulle genomföras och minska risken för ångrade beställningar. Funderar på om jag måste erbjuda fler leveransalternativ som hempaket m.m.

* Att sidan som helhet ger ett seriöst intryck. Inga stavfel, bra utformning, presentation av företaget, kontaktinfo och liknande. För min del gäller det att förbättra sidans funktioner genom olika contribs (ffa att lära mig installera dem rätt... :blink: ) samt att förbättra designen.

Nå vad säger ni?

Hur optimerar vi försäljningen?
    Svara med citat  

6. #16 Standard  
    Reg.datum
    jun 2007
    Som privatperson som handlar tror klein är ganska ensom om att ta en uc på företag innan han handlar där. Men b2b företag gör det hela tiden. Men det beror ju helt på ens horisont och varför man handlar. Skall jag förhandla avtal med någon som skall leverera gizmos till en produktionslina så krävs det ganska mycket undersökning innan. Fast då är företagsstabiliteten viktigare än priset.

Skall jag köpa något som privatperson är priset samt att de levererar i tid viktigt.

Designen skulle jag säga är extremt viktig för den skall vara säljande. Det måste vara lätt att hitta de produkter man söker och produkttexterna måste vara säljande.

Jag vill gärna ha tydliga kontaktvägar till företaget, sedan spelar det inte så stor roll om det är ett kontaktformulär, en mailadress, live chat, mobilnummer eller en landlina, det viktiga är att jag får bra och snabba svar när jag kontaktat företaget

/Mattias
    Svara med citat  

7. #17 Standard  
    Reg.datum
    jul 2005
    Originally posted by mrhandley@Jul 27 2007, 07:51
    Som privatperson som handlar tror klein är ganska ensom om att ta en uc på företag innan han handlar där. Men b2b företag gör det hela tiden. Men det beror ju helt på ens horisont och varför man handlar. Skall jag förhandla avtal med någon som skall leverera gizmos till en produktionslina så krävs det ganska mycket undersökning innan. Fast då är företagsstabiliteten viktigare än priset.

Skall jag köpa något som privatperson är priset samt att de levererar i tid viktigt.

Designen skulle jag säga är extremt viktig för den skall vara säljande. Det måste vara lätt att hitta de produkter man söker och produkttexterna måste vara säljande.

Jag vill gärna ha tydliga kontaktvägar till företaget, sedan spelar det inte så stor roll om det är ett kontaktformulär, en mailadress, live chat, mobilnummer eller en landlina, det viktiga är att jag får bra och snabba svar när jag kontaktat företaget

/Mattias
    Det tro inte jag, inte med tanke på det kredit upplysning tjänster som idag finns på internet Att snabbt kolla om bolaget bakom en sajt har betalninanm tro jag bli och mer vanlig , då det dyker upp olika former av bluff företag lite titt som tätt, därav kan vara bra.

Priset är viktigt, men man bör har klart för sej, är ett pris för bra, så är det inte sant.

Jag kan väl instämma i kontaktvägar. Men ett företag som tillhandhåller mobilnummer som kontaktväg, kan man få sej en funderare på. Särskilt om det är nystartade företag. Ett bolag som har fasta snören och en växel, känns seriösare. Dock är det ganska lätt blåsa upp sej som företagare idag och låtsas att man är större än man är. Det är t.e.x inte så där jättesvårt att skaffa fasta telefon nummer i olika landsändor.

Bero lite på vad man köper, köper en stor dyra vara med garantier , så vill man gärna att ha möjlighet att utnyttja dem om det behövs.
    Svara med citat  

8. #18 Standard  
    Reg.datum
    jun 2007
    Blåsa upp sig är löjligt enkelt. för 1000 sek/mån så kan jag öpnna upp vad som verkar vara riktiga kontor i fem länder i europa, med svarsservice dessutom (fast då blir det nog några kronor mer i månan).

Kolla på de som skall sälja 1 000 kronorsdatorer, där är priset _för_ lågt så de blir misstänkliggorda överallt.

Att det är smart att kolla upp företaget man handlar från har jag inte sagt något om. Tror bara ett de flesta inte kollar upp innan.

Jag har grymt svårt att handla utan att kolla recensioner på företaget och produkten, speciellt om jag köper varor som privatperson. Höll på att spontanköpa en soffa i dag men det föll på att jag inte kunde kolla upp den via mobilsurfen. Får köpa en annan dag i stället
    Svara med citat  

9. #19 Standard  
    Reg.datum
    feb 2007
    Det var länge sedan jag var inne och kikade här på forumet men såg nu att det trillat in ytterligare lite fler inlägg. Kul - och framförallt många nyttiga tips!

Gjorde försäljningsrekord i juli - dvs den fjärde hela månaden jag kört. Säkerligen för att vi nu har fler produkter + att sidan nu "finns" på nätet i form av inlänkar, sponsrade länkar m.m. Där har jag tyvärr fortfarande mycket att lära och göra kvar.

Juli månad bestod av 24 st ordrar och totalt + 5000 kronor mer i försäljning än tidigare månad som jag berättat om.

Mitt mål är att omsätta precis som Kleins butik f.n. gör dvs. 100 000 kronor i månaden. Drömmen är att kunna få 20-30 ordrar per dag och omsätta 300 000 kronor i månaden. Då skulle jag och min (nyblivna) kollega i HB kunna gott och väl leva på detta.
    Svara med citat  

10. #20 Standard  
    Reg.datum
    jun 2007
    Grattis!

Själv var jag riktigt nära ett av mina delmål denna månaden, men lyckades inte riktigt. Saknades några procent för att det skulel bli fest
    Svara med citat  

Liknande ämnen

1. Bästa kreditkortsfirman?
    Av Weijdo i forum Företagsamhet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 13:50
  2. Bästa sätten att öka snittvarukorgen?
    Av Madja i forum Företagsamhet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 16:09
  3. Bästa editorn för att ändra beställningar?
    Av Fredrik.r i forum Frakt, betalning och orderhantering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 16:49
  4. Vad är bästa SEO-tillägget?
    Av Fredrik.r i forum Sökmotoroptimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 18:09
  5. Bästa kreditkortsfirman?
    Av Weijdo i forum Frakt, betalning och orderhantering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 01:00
Behörigheter för att posta