Notiser

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29
  1. #1 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Så, då har man efter några månaders arbete från att lära känna osCommerce, göra ett otal installationer, provat ett stort antal moduler, lärt sig grunder i PHP och databaser, gjort ytterligare ominstallationer, kontaktad diverse betallösningsföretag med moduler till osCommerce och allt det andra som jag glömt att man gjort på vägen, äntligen kommit fram till den punkt då man är 85 % nöjd med sin webbutik. Det finns ju en del moduler man önskar var lättare att installera och även en del designmässiga förändringar man vill lösa på ett ypperligt snyggt sätt.

Ännu har jag inte riktigt kunna bestämma mig och är därför inte helt nöjd med layouten på informationssidorna. Tycker alltid att det blir lite rörigt med stor text, känns enklare att göra snygg design med liten text, men p g a att jag har många äldre kunder så har jag försökt anpassa efter deras synförmåga. Funderar dock skarpt på att gå tillbaka till mindre text. De använder sig av annan upplösning på skärmen och diverse hjälpmedel som borde räcka till.

De contributes jag använder mig av är för närvarande (tror inte jag missat något):
    1. Sökbox Posten (Svensk paketsökning - Kollisökning)
    2. Svenska betalningsmetoder (Svenska betalningsmetoder version 2.2)
    3. Visa ”Varav moms” vid total (Swedish Order Total Module, visar total moms)
    4. Byta mellan att visa Inkl/Exkl moms (Switch between Displaying Prices Inc_Ex VAT)
    5. Kategorinamn istället för Låt oss se... (PageHeadingTitleBetter) (användes från början, men är nu ersatt med HeaderTags_V_2.5.6)
    6. On the Fly (OTF2_1_22b) – Packar och scalar bilderna i butiken
    7. En sida med alla produkter (All products) - För sökmotoroptimering
    8. En sida med alla kategorier (All categories) – För sökmotoroptimering
    9. Kategoripilar i kategoriboxen (category_bullet_for_V2.2_MS2)
    10. Easy populate 2.78-Ms2 (ladda upp och ner produktlistor )
    11. HeaderTags_V_2.5.6 (Produkttitel mm i headern)
    12. Popup image när man klickar på bilden i produktlista (för tillfället fungerar det ej i sökresultatslistan och listor sorterade efter tillverkare)
    13. Pay & Reads kortbetalningsmodul PAYER
    14. Pay & Reads Internetbank - betalmodul PAYER
    15. Who's Online Enhancement 2.00 (mycket bättre koll på vad som är robotar och vad kunderna gör)
    16. Payson - betalmodul
    17. Fraktkostnad i varukorgen (ännu ej fungerande i exkl.moms-läge)
    18. PAYCONTROL e-shop (fakturamodul)
    19. Keyword Search Report (håller koll på vilka sökord som använts av kunder)

Planerat:
    - Lära mig mer om php för att förändra layouten. Kommer inte att använda mig av STS eller template.
    - Kanske stoppa in Credit Class/Gift Vouchers/Discount Coupons.
    - Få Paycontrol att rätta till några mindre fel i sin modul (några enklare har jag redan rättat till, men några saker får en kunnigare php-are fixa). Tror att de gjort en ny modul som de inte riktigt testat i skarpt läge. Men är i stort sätt nöjd med den.

Länk till butiken:
    http://www.lilon.se

Nu är jag öppen för kritik, positiv som negativ…
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #2 Standard  
    Reg.datum
    mar 2004
    Färger i harmoni med varandra? Knappast.
    För många kategorier.
    I det stora hela är designen standard. Börjar bli trist att se det nu.
    Utförlig information om företaget.

//Henke
    Svara med citat  

3. #3 Standard  
    Reg.datum
    jan 2006
    Färgerna kanske inte harmonerar till 100%
    Gillar inte det bruna till de mjukare gröna färgerna riktigt, men det är en smak sak.

Ang designen så är jag av den uppfattningen att man som liten e-handlare har fördel av att ha ett "vanligt" upplägg. Detta gör att kunden känner igen sig.
    Lite på samma sätt som man lätt känner igen sig i en "standard butik" i den fysiska världen.
    Vet kunden var allt finns så är chansen större att de handlar, skulle jag tro...

Det jag dock verkligen inte gillar är dessa kategorier med underkategorier som i vissa fall är tomma... Har man seg uppkoppling så blir det mycket klickande och mycket väntan helt i onödan.
    Man kanske inte måste ha så många underkategorier?
    Svara med citat  

4. #4 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Javisst tomma kategorier kan själv reta mig när jag är i olika butiker. De kategorier som jag har lagt upp men som är tomma är varor som jag ska lägga upp inom kort och jag valde då att lägga dit kategoriena om sökrobotarna skulle ha vägarna förbi, samt att jag inte skulle glömma bort att fylla kategorien :-)
    Kategoristrukturen försöker jag bygga på ett logiskt sätt, men ändå på ett sätt som innefattar olika logiska tankar - ibland händer det att två personer skulle kunna lägga en vara i olika kategorier och därför försöker jag lägga samma vara i alla de kategorier som jag kan tänka mig att andra skulle kunna placera dem i.

De bruna och gröna färgerna har jag tillsammans med en designvän tagit fram för att bryta mot det vanliga vita i dagens webbutiker. Både för att ögat inte ska utsättas för starka kontraster samt som en positioneringsstrategi.

Tack för att ni tagit er tid att kolla och kommentera!
    Svara med citat  

5. #5 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Du har en tekniskt bra shop. Dock så saknas det där med designen. Om jag får föreslå så skulle jag köra en väldigt neutral design, vit bakgrund och sen ta någon schysst och sund färg för boxarna och andra kanter. Möjligen trycka ihop och centerera shopen skulle bli bra.

Jag tycker även att du har för mycket text på förstasidan, försök att framhäva populära produkter istället. Skriv endast någon liten text om vad butiken är till för, "Liljankoski Online är en kontorsbutik och pappershandel för både för hemmet och kontoret." räcker gott.

Håller även med om att du bör strukturera om kategorierna.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg
    Svara med citat  

6. #6 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    liljankoski
    Som föregående talare nämnde så är butiken bra tekniskt laddad. Bra moduler installerade etc.

Men när vi kommer till design tar det tvärstopp. Den är inte tilltalade på något sätt. Jag syftar då främst på val av färger, men du kunde lagt ner lite mer tid på detaljer som knapparna.

Du skriver följande på svaret till färger
    De bruna och gröna färgerna har jag tillsammans med en designvän tagit fram för att bryta mot det vanliga vita i dagens webbutiker.

Det är livsfarligt (inte bokstavnligen talat) att bryta mot webbens standard, enligt mig. Speciellt när du som liten nystartat butik ska köra med något helt nytt som ingen är van vid. Jag tycker som End säger, byta till en vit bakgrund.

Varför vitt?
    För det första är vitt precis som du själv säger i princip standard för dagens webbutiker. Varför göra dina kunder förvirrade med spygrön?
    För det andra, många (nästan alla) av dina produktbilder har vit bakgrund. Ser extremt fult ut om du inte har vit bakgrund till dem eller att du lägger transparent bakgrund på ALLA produktbilder med vit bakgrund. Vilket blir lite jobbigt.

För många kategorier
    Du har alldeles för många kategorier, det blir en hel röra och man får svårt att läsa allt eller så får man ont i huvudet.

Main
    Enligt mig har du på tok för mycket text och trist i main (mainpage). Det är här du ska promota dina viktigaste produkter, kampanjer, erbjudanden med mera. Folk skiter i om ert utbud utökas ständigt, dem vill ha varorna nu.

3 sekundersregeln
    Folk ska kunna se direkt vad din butik säljer. Det gör man knappast nu, enligt mig.

Domännamn
    Ditt val av domännamn är inte vidare bra vill jag påstå. Jag antar att du heter Liljan Koski och kanske redan driver en fysisk butik. Men domännamnet det är på tok för krångligt, både att uttala, skriva och komma ihåg. Men även i marknadsföringssyfte. Det finns ju mängder bara man är lite påhittig.

Hoppas jag inte lät för hård, meningen är att din butik ska bli bättre.
    Svara med citat  

7. #7 Standard  
    Reg.datum
    apr 2006
    kan hålla med om att det är alldeles för mycket text osv...

det man får i blickpunkten när man öppnar sidan är

Liljankoski Online : En helt vanlig kontorsbutik och pappershandel, fast på Internet

Liljankoski Online är en kontorsbutik och pappershandel för både för hemmet och kontoret.
    Kontakta oss gärna om du inte hittar det du söker, så hjälper vi gärna till. Vårt utbud utökas ständigt.

en ren upprepning och på den ytan där man lättast fångar kundens uppmärksamhet på annat...
    samma med texten villkor strax under som kan tas bort och gömmas under en knapp......också här en av ytorna som fångar kunderna uppmärksamhet lätt

mvh
    Svara med citat  

8. #8 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Nej nej, ingen fara med hårda ord. Just med färgerna har jag varit beredd på att få en del negativ kritik då jag vet att detta bryter mot normen och att de flesta inte är vana vid detta.

När det gäller kategorierna har jag börjat med att lägga upp de grundkategorier vi har i kontorsbranchen - just för att man ska känna igen sig från andra kontorsvaruleverantörer. Sedan har jag gjort förbättringar utifrån denna grund för göra det enklara att hitta, med tydligare kategorier (tydligare än de flesta i branchen har), samt gjort en del anpassningar för privatpersoner.
    Just kategoristruktur och kategorimeny kan jag nämna är bland det svåraste att göra bra. Tittar man på de flesta av dagens webbutiker hittar man knappast någon som har det ultimata sättet. Precis som man aldrig hittar första gången man går in på en ny stormarknad.
    Just kategorisytemet är även framförallt till för personer som inte vet vad de söker och den viktigaste funktionen för att hitta rätt vara är sökfunktionen. Det är väldigt svårt att navigera igenom 5000-10000 varor via kategorierna. Så för mig är just kategorierna endast en stödfunktion, inte en huvudfunktion.

På första sidan skriver vi "Kontakta oss gärna om du inte hittar det du söker, så hjälper vi gärna till. Vårt utbud utökas ständigt." Detta har medfört att att vi redan kunnat hjälpa flera kunder som ringt oss angående varor de haft svårt att hitta i andra butiker och som vi inte haft i vårt utbud, men som vi numera tagit in. Kunderna har blivit mycket nöjda. Många ger upp om de inte hittar varan direkt - därav åtgärden att skriva att de kan kontakta oss.

Mitt domännamn valde jag för att jag tidigare gjort affärer under namnet Liljankoski (heter Ulf Liljankoski), men redan från början tecknade jag två andra domännamn som jag använder i marknadsföringssyfte, eftersom jag var fullt medveten om att folk redan hade problem med att stava till liljankoski så skulle liljankoskionline medföra ännu större problem
    Så i marknadsföringssyfte använder jag:
    www.lilon.se
    samt
    www.lilon.eu

/ Uffe
    Svara med citat  

9. #9 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Upprepningen är till för sökmotoroptimering, och kommer ett försvinna med tiden.

Just villkor inför kanpanjen fick vi lägga in i all hast och därför blev allt textbaserat, utan några extrafunktioner, men vi håller på att slutföra bättre layput för kampanjinformationen.

Tackar för synpunkterna och kom gärna med mer!
    Svara med citat  

10. #10 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Då var färgerna ändrade, finns dock några småjusteringar kvar...
    Svara med citat  

Liknande ämnen

1. Hur fel en e-butik kan bli
    Av Jari i forum Fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:44
  2. Personlig e-butik eller bara e-butik?
    Av tobbecokta i forum Fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 09:24
  3. Ny butik
    Av Nippe i forum Min webshop
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 22:22
  4. Vår butik
    Av wizz i forum Min webshop
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 20:18
  5. Ny butik