Notiser

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29
  1. #21 Standard  
    Reg.datum
    dec 2007
    Hej liljankoski!

Kul att kika igenom Din lista på contribs. Använder en hel del av dem själv bland annat #54 Store Mode, den tycker jag är super, har tweakat den en del med loggor och annat. Har en fråga om contrib # 52 Show sold out. Vad jag förstått så ersätter den köp-knappen med en SOLD OUT knapp. Går det att beställa/boka ändå? tänkte på mig själv som har mycket förbokningar av kommande produkter, där har man ju lager = 0 men man vill ju ändå att kunderna skall kunna köpa/boka produkterna.

/clasf
    Svara med citat  
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #22 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Hej clasf,
    52. "Show sold out" ersätter som sagt köp knappen, sedan kan man dock ej beställa/boka artikelnförrän den aktiveras igen.
    Anledningen till att jag använder den är för att bl a stänga av som finns kvar i sortimentet, men som det t ex är en osäker leveranstid på eller om artikeln utgått och ersatts av annan produkt, samt använder jag den på säsongsproduker som t ex kalendrar. Show sold out gör det då möjligt att visa upp produkten för kunder och sökspindlar.

Du kan se ett exempel här (not: produkten är tillfälligt slut 18/1-09 vilket kan vara förändrat för de som läser detta inlägg senare) :
    Fjäderpenna Manuscript Chronicle Blå 1/fp
    Svara med citat  

3. #23 Standard  
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av liljankoski Visa inlägg
    Hej clasf,
    52. "Show sold out" ersätter som sagt köp knappen
    Skulle det inte vara bättre om det dök upp en länk eller formulär. Så de kunder som vill bli informerade när den är i lager igen, har möjlighet att lämna sin e-postadress.
    Svara med citat  

4. #24 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Madja Visa inlägg
    Skulle det inte vara bättre om det dök upp en länk eller formulär. Så de kunder som vill bli informerade när den är i lager igen, har möjlighet att lämna sin e-postadress.
    Jovisst det är en bra idé, men det behöver inte utesluta att produkten visas och att det står att den är slut.
    Jag ska kolla in denna modul:
    osCommerce Community Add-Ons

Tack för tipset!
    Svara med citat  

5. #25 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Tänkte att jag skulle följa upp detta, så här ca ett år senare. Det har blivit lite fler moduler som installerats, samt ha designen ändrats något.

Samt har jag även lagt till Twitter- och Facebook-widgets på sidan. Twitter i toppen till vänster och Facebook i högerkolumn. Mer om det kan man läsa här:
    Lilon.se några steg närmare sociala medier.

Jag har kollat runt på lite andra open source lösningar för webbutiker, men har än så länge valt att försätta köra oscommerce.

Länk till butiken: Lilon.se

57. Review Approval System
    Gör att man får godkänna recensioner i admin innan de publiceras.
    Review Approval System

58. Display matching categories in search results V1.4
    Gör att matchande kategorier listas i sökresultaten. När man t ex söker på "etiketter" visas inte enbart produkter med "etiketter" i namnet, utan även kategorier som kan passa stämma överens med sökordet. Testar du detta på Lilon.se så visas kategorierna under sökresultaten, men var detta lägger sig kan man själv välja.
    Display matching categories in search results V1.4

59. Image Subdirectory Support
    Gör det möjligt att skapa olika mappar för olika bilder - t ex om du vill lägga alla produktbilder från en leverantör i en mapp med leverantörens namn. Detta är bl a bra om man har produkter som byter utseende varje säsong men har samma artikelnr + namn på bild, det är då bara att kopiera över de gamla bildern med de nya. Samtidigt som artikelnr (om bilden är döpt efter tillverkarens artikelnr) från två olika leverantörer inte krockar med varandra.
    Image Subdirectory Support

60. Extra Images
    I väntan på att installera en bättre bildmodul för extrabilder i produktbeskrivningen använde jag denna då den var enkel och snabb att få in. Dock använder jag den inte så mycket längre utan har installerat en annan modul för detta (se nr 61 i listan).
    Extra Images

61. UltraPics 2.04
    För att lägga till och hantera extrabilder i produktbeskrivningen. Ska bara få denna att fungera tillsammans med Image Image Subdirectory Support också, så är jag nöjd :-).
    UltraPics 2.04

62. youoscommercetube
    Används för att via admin lägga till YouTube-filmer i produktbeskrivningen.
    youoscommercetube

63. Affiliate per product in product descripion
    En egen modul där jag utgått från youoscommercetube som gör att man t ex kan länka till samarbetpartners hemsida så att kunden kan köpa produkten där, om varan utgått eller är slut på lager. Vart man länkar ställs in via administratsionsgränsnittet i produktbeskrivningen. I min version visas länken och informationen enbart om det finns en samarbetsparnter tillagd, samt att artikeln utgått ur sortimentet (statusen avstängd).
    Ingen länk till denna då jag bara snickart ihop den själv med hjälp av modulen ovan (nr 62)

64. Quick Price Updates 2.8.3
    Gör det möjligt att uppdatera flera priser, samt stänga av/sätta igång produkter samtidigt. Kan bl a i sitt grund utförande filtrera per kategori och tillverkare. Användbart om t ex en leverantör aviserar en prishöjning om 10% på hela sitt sortiment.
    Quick Price Updates 2.8.3

65. Automatisk orderkommentar vid uppdatering av orderstatus
    Lägger automatiskt till text i orderkommentaren när man byter status; tips från oscforum.se.
    Automatisk orderkommentar vid uppdatering av orderstatus

66. Visa betalningsalternativet enbart om kunden registrerat företagsnamn
    Betalningsalternativet 30-dagarsfaktura dyker enbart upp om kunden registrerat sig som företag (alltså fyllt i företagsnamn vid registrering av konto). Detta var en engen funktion jag behövde och fick testa mig fram till. Informationen om hur jag gjorde finns på oscforum.se
    Visa betalningsalternativet enbart om kunden registrerat företagsnamn
    Senast redigerad av liljankoski den 2010-02-18 klockan 00:44.
    Svara med citat  

6. #26 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Tycker du ska centrera hela butiken och inte ha den som nu till vänster.
    Kanske lägga in lightbox?
    Och vad det gäller toma kategorier som vissa påpekat så är det ju bara att
    aktivera visa produkt antal, i admin :-) Den snabbar på surfandet ganska bra ;-)
    Svara med citat  

7. #27 Standard  
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Umbra Visa inlägg
    Tycker du ska centrera hela butiken och inte ha den som nu till vänster.
    Kanske lägga in lightbox?
    Och vad det gäller toma kategorier som vissa påpekat så är det ju bara att
    aktivera visa produkt antal, i admin :-) Den snabbar på surfandet ganska bra ;-)
    Tack för input!
    Butiken var centrerad fram till förra veckan och har blivit vänsterställd då höger sida ska användas. Skrev lite om anledningen till den vänsterställdes här: Lilon.se några steg närmare sociala medier (dock är det nya planer på g).

Lightbox är inget jag personligen gillar och har aktivt valt bort detta.
    De tomma kategorierna bör det inte vara många kvar av då de fyllts på rätt bra sedan starten 2006 (när detta påtalades). Numera har jag så många produkter att sökfunktionen blivit det viktigaste sättet att hitta produkter på.
    Senast redigerad av liljankoski den 2010-02-18 klockan 10:11.
    Svara med citat  

8. #28 Standard  
    Reg.datum
    sep 2008
    Hehe låter bra det :-) Annars tycker jag det ser bra ut med färger och sådant.
    Svara med citat  

9. #29 Standard Uppdatering om Lilon.se 2011-03-28 
    Reg.datum
    dec 2005
    Tänkte försöka hålla liv i traditionen att uppdatera den här tråden om hur jag utvecklat Lilon.se.
    Jag har kört osCommerce sedan 2006 när jag startade butiken (efter att ha försökt förstå koden hösten 2005 - då var php rena grekiskan jämfört med den html-kod jag jobbat med innan).
    Sedan senaste uppdateringen av den här tråden i februari 2010 så har jag faktiskt inte gjort så stora förändringar. Lite mindre säkerhetsfixar har det blivit, annars har jag mestadels jobbat med marknadsföringen i sociala medier, sökmotoroptimering och sortimentsutveckling.
    Det finns en hel del funktioner som jag önkar lägga till i webbutiken men har valt att avvakta och kollat runt på andra webbshoppssytem, men nu ser jag fram emot osCommerce 3 som förhoppningsvis kommer att förenlka övergången från gamla webbutiken till en ny. Sen kan man säkert skylla på att jag blivit något hjäntvättad av att använda osCommerce i 5 år och har svårt att vänja mig vid tanken på att välja något annat system.

Så den punkt som jag lägger till på listan blir:
    67. Facebook Gilla-knapp på produktsidorna
    Tillagt enligt Macwiz instruktioner i forumet, Sociala medier i Webbutiken - tex Gilla knappen Facebook
    Svara med citat  

Liknande ämnen

1. Hur fel en e-butik kan bli
    Av Jari i forum Fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 21:44
  2. Personlig e-butik eller bara e-butik?
    Av tobbecokta i forum Fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-24, 10:24
  3. Ny butik
    Av Nippe i forum Min webshop
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 23:22
  4. Vår butik
    Av wizz i forum Min webshop
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 21:18
  5. Ny butik