Notiser

Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 67 av 67
  1. #61 Standard  
    Reg.datum
    mar 2004
    Har ägnat större delen av kvällen åt att studera GNU GPL-licensen och jag börjar förstå hur det hela fungerar nu. Har ställt mig lite kritisk till detta i denna tråden, men det är väl bara för att man är lite trångsynt... kanske. Men det stämmer ju faktiskt det du har sagt the_law. Nu har vi det svart på vitt.

//Henke
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #62 Standard  
    Kan du utveckla det lite varför han har rätt ? Jag tänkte försöka ta mig tid imorgon att sammanfatta tråden lite för att ta diskussionen på det officiella forumet för osCommerce.Om ingen annan gör det.

Det är ju alltid lite knepigt med engelskan

3. #63 Standard  
    Reg.datum
    maj 2004
    Jag tänkte en gång för alla försöka få er att förstå GNU GPL nu..

Berörda delar är GNU GPL sektion 2 och 2c i detta fall. Jag kopierar in dem här:

2. You may modify your copy or copies of the Program or any portion
    of it, thus forming a work based on the Program, and copy and
    distribute such modifications or work under the terms of Section 1
    above, provided that you also meet all of these conditions:

c) If the modified program normally reads commands interactively
    when run, you must cause it, when started running for such
    interactive use in the most ordinary way, to print or display an
    announcement including an appropriate copyright notice and a
    notice that there is no warranty (or else, saying that you provide
    a warranty) and that users may redistribute the program under
    these conditions, and telling the user how to view a copy of this
    License. (Exception: if the Program itself is interactive but
    does not normally print such an announcement, your work based on
    the Program is not required to print an announcement.)

2c gäller enbart med en copyright-notis när man ÄVEN delger tex information om att man lämnar (eller inte lämnar) någon garanti på produkten. Således är inte GNU GPL 2c giltlig när det gäller "catalog"-delen eftersom denna enbart visar en copyright-text.

Detta vet osCommerce mycket väl, och har även skrivit det på deras sida om copyright. Som ni dessutom själva har refererat till (utan att ni själva har förstått innebörden).

The osCommerce Project
    Although osCommerce is released under the GNU General Public License, we do enforce our copyright rights concerning the osCommerce solution. This means that, while you have considerable freedom to modify and redistribute osCommerce, there are conditions placed on the osCommerce copyright notices.

The osCommerce copyright announcement displayed on the Administration Tool of osCommerce complies with section 2c of the GNU General Public License (GPL) and thus can not be removed, or may only be appropriately modified.

It is not the intention of the osCommerce Administration Tool copyright announcement to claim rights or contest your rights to work written entirely by you; rather, the intent is to exercise the right to control the distribution of derivative or collective works based on osCommerce.

It is entirely within your right however to add to the copyright notice to claim rights on the changes you have made.

The osCommerce copyright announcement displayed on the Catalog module of osCommerce can, however, be modified, and even removed, if the layout of the site theme has been modified to distinguish itself from the default osCommerce-copyrighted theme.

Please note that the osCommerce Administration Tool copyright announcement must still exist regardless if the default osCommerce-copyrighted Administration Tool theme has been modified.

The separate text "Powered by osCommerce", or similar text, displayed on both Administration Tool and Catalog modules is optional to have displayed.

Denna text är ju itne skriven för inte, och jag är ganska s'ker på att killarna här har lite mer koll på saker o ting än några hobby jurister som kollat igenom sin första juridiska text!

layout of the site theme
    Om ni är lika dåliga på Engelska som ni är på juridiska texter/juridik kan jag berätta att detta betyder ungefär sidans grafiska profil.

Ok då kan vi börja med att konstatera en sak, the_law är ingen jurist och kan ju defenetivt inte läsa juridiska texter!

Saken är den att det i just detta fallet är det inet fråga om GNU GPL som egentligen bara gäller (rätta mig om jag har fel) "programkod" och inte artistiska verk eller grafiska profiler!

Nu har "djdoodz" och "the_law" (varför ha det namnet när man totalt saknar kunskap om lagar?) förhoppningsvis förstått att det är fråga om att det är den grafiska profilen copyright brottet begåtts gentemot och vi kan då snabbt konstatera att (1960:729) från Svensk författningssamling är tillämplig i Sverige, vilket land det aktuella fallet skulle ha dristats inför domstol vet jag faktiskt inte, men multinationella organisationer föredrar ju faktiskt att dra sådana här frågor inför rätt i det land och den delstat där de får den mest fördelaktiga bedömningen.

Nu påstår inte jag att oscommerce teamet skulle dra detta inför rätta, men det betyder ju inte att man kan behandla deras verk hur som helst (om man nu inte befinner sig på den asiatiska piratmarknaden vilket nämnts tidigare)

OCH SLUTA GNÄLL OM GNU GPL då det är fråga om den grafiska formgivnignen! (inte för att ni på något vis har kunnat hitta en tillämplig stadga i GNU GPL som ger en rätt att ta bort bågra copyright kungörelser, bara att man får ändra i koden.)

4. #64 Standard  
    Reg.datum
    maj 2004
    Om open source skall fortsätta att vara öppet så måste vi fortsätta att ge cred till upphovsmännen som genom sin goda vilja och förstånd hjälper alla os andra att hjälpa varandra. Som de själva skriver på sin sida så vill de inte inkräkta på andras arbete, och det är FULT av andra att försöka inkräkta på deras arbete.

Vissa saker är av princip och denna sak är en av dem!

5. #65 Standard  
    Reg.datum
    feb 2006
    bodhijr: Du vet inte vad du pratar om och det är du själv som inte förstår dig på juridik. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en jurist som förklarar allt för dig.

6. #66 Standard  
    Reg.datum
    feb 2006
    CDSOUND & (Jari): Det var på tiden att ni insåg det =) Precis det har jag & the_law försökt att bevisa för er hela tiden.

Tyvärr har det inte fastnat för vissa ännu (bodhijr) men på sikt kommer även han att förstå hoppas jag. Man kan bara hoppas att han läser GNU GPL och verkligen förstår den. Du måste inse att när man släpper något med GNU GPL så kan man inte hänvisa till massa andra föreskrifter. Hade dom inte släppt det i GNU GPL så hade du haft rätt och då hade vi inte ens pratat här. Nu verkar du vara den sista personen i tråden som inte fattat GNU GPL så läs igenom den så blir allt bra. Så länge du inte skriver ett tillägg till licensen som dom gjort i admin-delen i t.ex. footer.php om du ser den filen då gäller det att man inte får ta bort. Ett annat tips kan vara att läsa igenom tråden igen och inte läsa sista inläggena enbart.

"Saken är den att det i just detta fallet är det inet fråga om GNU GPL som egentligen bara gäller (rätta mig om jag har fel) "programkod" och inte artistiska verk eller grafiska profiler!"

Ja, du har fel bodiljr.

"OCH SLUTA GNÄLL OM GNU GPL då det är fråga om den grafiska formgivnignen! (inte för att ni på något vis har kunnat hitta en tillämplig stadga i GNU GPL som ger en rätt att ta bort bågra copyright kungörelser, bara att man får ändra i koden.)"

Vi gnäller inte om GNU GPL utan vi tar fram faktan för dig. Åter igen hänvisar jag dit för att du ska förstå.

Varken jag eller the_law (kan inte prata för han iofs) har inte utgett oss i tråden för att vara jurister? Däremot finns kunskapen med GNU GPL då man jobbat med det ett antal fler år och vet hur det fungerar.

Hela tråden började enligt bodhijr med "bondfångeri" och slutade i ren fakta. Intressant utveckling och därför han har svårt att förstå och inse faktan när tydligen de flesta andra börjar inse det.

7. #67 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Tror ej vi kommer någon vatt med denna diskusion mer. Vill man ha något mer sagt i ämnet så bör man säga detta här istället http://forums.oscommerce.com/index.php?showtopic=196298

Jag tror alla kan bilda sig en egen uppfattning om vad man tycker i ämnet utan att vi diskuterar det här.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg

Liknande ämnen

1. Har ca: 3000 produkter som skall läggas in i shop
    Av martink i forum Allmän Support
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 14:50
  2. Problem när .com kunder skall öppna konto
    Av granberga i forum Allmän Support
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 21:31
  3. Skall man räkna moms på postförskott?
    Av Almin i forum Frakt, betalning och orderhantering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 13:01
Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •