Notiser

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 39 av 39

Ämne: Svartjobbare

1. #31 Standard  
    Reg.datum
    jan 2005
    Ok ok.... förstår detta bättre nu.. Men vet du helt säkert att han har en massa kunder? Vet du helt säkert att han inte informerar sina kunder som vill ha kvitto att de inte kan få ett korrekt kvitto ? Om du vet helt säkert att han omsätter mycket pengar utan att redovisa det så är saken biff. Då kan du sätta dit han. Är du däremot tveksam på någon av dessa punkter.. Låt då bli !

Man kan ju inte driva något som ser ut att vara ett legitimt företag svart. En faktura/kvitto måste ju innehålla viss information som tex om man innehar f-skatt mm.
    Skulle personen ifråga undanhålla/ljuga denna information så gör han ju sig skyldig till flera lagbrott. Detta kan ju då inte belasta den kund som anlitat honom i tron om att han va ett företag. Det första jag kikar efter när jag e inne på en shop och är sugen på att köpa något är deras org.nr. Många shoppar skriver inte ut sitt org.nr. då mailar jag dem och frågar efter det.

Tycker att det även ligger i kundens intresse att ta reda på om företaget existerar. Speciellt när det handlar om större summor.
    Oderland Webbhotell
    Oscforum.se rekommenderar Oderland vid drift av Webbutiker
    12 månaders backup och 24/7 teknisk support via telefon och chat ingår!

2. #32 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Tycker det här ämnet känns rätt uttagerat. Om ingen har något mer ontopic att säga så bör vi lämna denna tråd.
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg

3. #33 Standard  
    Jag vet säkert, men han har inte en massa kunder utan några som jag skrev, många gör nog rätt och frågar efter F-skatt eller faktura. En faktura är ju inte speciellt svårt att förfalska så den säger ju inte så mycket.

Att han inte har en massa kunder gör att jag ligger lågt med att hänga ut honom, om jag hänger ut honom så drabbas ju även dom få kunder som har anlitat hans så kallade företag.

Jag tycker det är bättre att det förs fler debatter om svartjobbare och svartfirmor.

Ett företag som anlitar en svartfirma har ju mycket att förlora på det. Bl.a att så finns det ju inga avtal som gäller, om svartfirman försvinner nästa vecka och det är problem med jobbet dom utförde så har dom ingen hjälp att få.

Företag som anlitar en svartjobbare kan bli tvungna att betala in sociala avgifter för den summan dom betalade svartjobbaren eftersom han eller hon inte själv betalar några såna, det räknas då som att företaget anställde svartjobbaren och är då tvungen att betala in alla skatter och avgifter som tillkommer på en anställninga av en person.

4. #34 Standard  
    Originally posted by End@May 14 2005, 12:02
    Tycker det här ämnet känns rätt uttagerat. Om ingen har något mer ontopic att säga så bör vi lämna denna tråd.
    Jag tycker att det här ämnet är ett viktigt ämne att diskutera, vi kan lämna den här speciella svartjobbaren för ett tag och rikta in oss på svartfirmor och svartjobbare i allmänhet istället och vad du som företagare förlorar på att anlita en sån.

5. #35 Standard  
    Det finns ännu fler negativa aspekter att anlita en svartjobbare, en av dom är ju att du inte kan ta med det jobbet som en utgift för ditt företag.

6. #36 Standard  
    Han lär ju inte försöka med nåt mer här inne i alla fall, så vi slipper nog att hänga ut honom.

7. #37 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Ja, jag hoppas det.. Jag är egentligen inte för att hänga ut någon men nu blev jag jävligt sugen..

8. #38 Standard  
    Jag förstår dig men vi tjänar inget på att hänga ut honom. Så som End sa så lämnar vi ämnet om ingen har nåt allmänt att säga i själva ämnet.

9. #39 Standard  
    Reg.datum
    jan 2004
    Detta ger ingenting! Hålla på att blarra fram och tillbaka om någon personlig dispyt. Har fått nog av dessa vendettor nu...
    Egen företagare inom Affiliate & Adsense - Min blogg

Behörigheter för att posta
  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •